Publicat el

El New York Times arriba als 10.000 subscriptors de la versió electrònica Kindle


S'ha sabut a partir d'una filtració d'un memoràndum intern de The New York Times, que recull el bloc Neiman Journalism Lab, que el diari ha arribat als 10.000 subscriptors de la versió electrònica del Kindle d'Amazon, els quals paguen una quota de 13,99 $ al mes. Si la notícia és certa significaria que el diari ingressa uns 1,68 milions de dòlars anuals per aquest concepte. Es desconeix la repartició dels guanys entre The New York Times i Amazon. Aquesta informació es dóna a conèixer tot just un anys després de l'aparició del Kindle, que des del seu llançament va comptar amb la col·laboració del diari de Nova York, tal i com vàrem comentar en aquest post de Beat.
Publicat el

Canvi en la indústria musical: fets consumats

We7.com, la plataforma musical de l'artista Peter Gabriel on la música es financia a través de la publicitat

Per segon any consecutiu us presentem a BEAT.cat un article de Santi Mayor Farguell, crític musical de l'Avui i de La Vanguardia. Aquest text ha estat redactat per a l’Anuari 2008, llibre que edita l’editorial Enciclopèdia Catalana. Us en recomanem especialment la seva lectura.

Aires d’expectatives incertes embolcallen la indústria de la música popular, i el 2008 va ser un any més en l’actual lustre de confirmació del declivi d’un model de negoci ja pretèrit, superat per la irrupció del consum digital i l’adveniment de nous usos, nous formats i noves restriccions i retalls potenciats per la crisi financera i borsària dels mercats internacionals. En època de restriccions, limitació dels marges i de mesures de racionalització de les despeses, la indústria musical està fent net de les càrregues supèrflues que havia heretat dels anys 80 i principis dels 90, quan el negoci s’enriquia tant dels formats (CD, LP), com dels concerts i les grans gires.

El 2008 van ser notícia els moviments estructurals que desplacen l’epicentre del negoci cap als mateixos autors, que amb l’empenta d’eines d’autoedició i de promoció a Internet disposen de la possibilitat d’articular un discurs propi, tant pel que fa a la creativitat com en la gestió dels seus actius artístics (comercialització de les cançons, de les gires, dels espectacles en directe i de tots els drets d’autor, i la comercialització en nous canals de difusió, com els dispositius portàtils i mòbils). Les grans corporacions industrials (i les no tan grans: el 2008 dos segells emblemàtics de la música independent com Beggars Banquet –llar en els seus bons temps de Love & Rockets i The Cult– i Too Pure –llar anys enrere de PJ Harvey i Stereolab– van ser absorbits pel també referencial segell indie 4AD –llar històrica dels Pixies i Throwing Muses–) van viure un procés de concentració impulsat per la necessitat d’alleugerir despeses. Alguns dels principals artistes van aprofitar la conjuntura per a declinar renovar contractes i van optar per anar per lliure, en alguns casos establint noves relacions contractuals amb agències de management i productores de grans espectacles i gires.
És cap a l’activitat en directe que s’ha desplaçat el negoci: comercialitzar discos ja no és rendible; ara ho és la gestió del directe, de l’extra glamurós i en certa manera únic que suposa l’experiència del directe, la proximitat amb l’artista i el fet de formar part d’un moment singular, en contraposició amb la dinàmica de la rèplica digital. Aquest és el nou valor afegit per al qual els usuaris estan disposats a pagar els diners que en gran mesura ja no dediquen majoritàriament a l’adquisició dels discos. Aquesta nova realitat segueix qüestionant el model antic, suscitant debats legals sobre el respecte als drets d’autor i la manera de fer-los compatibles amb la difusió digital de les obres. Alhora, la indústria manté oberts els ulls per encaminar-se cap a nous nínxols de mercat, com la telefonia mòbil, a través dels tons i les melodies descarregables per als dispositius portàtils. En la publicació de referència de la indústria musical, la Billboard, en l’apartat de charts (els més venuts), els tons per a telèfons mòbils ja disposen de categoria pròpia. I els canals habituals de promoció dels productes, les revistes especialitzades, les seccions d’espectacles dels diaris, les ràdios i les televisions, es veuen forçats a compartir o en alguns casos lluitar pels seus espais predominants davant de nous mitjans: Internet i derivats han posat la directa i, amb l’avantatge de l’accés universal i la pràctica absència de costos de distribució i d’impressió, s’estan convertint en nous referents per als melòmans i interessats en la informació i les novetats de la música popular. Aquest desplaçament de l’interès cap a mitjans interactius d’accés immediat ha quedat palès amb la irrupció, multiplicació i consolidació de les anomenades eines socials de compartiment, entre les quals destaquen My Space i Facebook, però també YouTube com a magatzem d’arxius de vídeo i àudio, que són utilitzats com una fonoteca en línia, i iTunes, com a aplicació representativa de la col·lisió entre l’espai íntim d’emmagatzematge de cançons dels usuaris i la botiga per adquirir cançons on line. Per tant, en un lustre els actors s’han desplaçat dràsticament, sortint-ne mal parades les discogràfiques, però també aquells que vivien sota el seu paraigua: les revistes especialitzades que subsistien gràcies a la publicitat contractada pels segells i les promotores s’han hagut d’esforçar, algunes amb èxit, d’altres abocades a la desaparició i, en alguns casos, han optat per ressuscitar en versions en línia, per obrir el ventall dels seus continguts per, de retruc, ampliar el llistat d’anunciants i de lectors potencials.
Tot plegat ha generat un gir copernicà: el que fa uns quants anys era un sector definit i delimitat és ara un espai de fronteres indefinides i limítrof amb formes d’oci com el cinema, els videojocs, la televisió i l’art en un sentit transversal. La cançó com a unitat específica amb significat autònom, concepte que va fer el cim als anys 50 amb la cultura dels singles, és ara una unitat mal·leable que pot perfectament néixer com a necessitat de satisfer una demanada transversal –una cançó expressament creada per a un videojoc o una banda sonora–, i si té èxit pot readaptar-se com a gingle per a un anunci televisiu, posar-se a la venda en exclusiva a la xarxa, mentre en paral·lel, i esquivant la indefinició legal, es pot descarregar a través de sistemes P2P de compartir fitxers en línia, i amb tot pot acabar formant part d’un CD que molt probablement serà comercialitzat amb extres diversos per atenuar l’evident part de mercat potencial que s’ha perdut pel camí. Aquests continguts extra poden ser cançons inèdites (fàcilment replicables, però), però també edicions de luxe, amb presentacions especials, recuperant allò que amb la irrupció del CD es va perdre parcialment, és a dir, que l’objecte en si també sigui una peça de valor, com passava amb molts vinils.

Aquest nou paradigma explica que cada vegada s’estigui recuperant més el vinil com a format de luxe, demandat per melòmans que segueixen atribuint un valor a l’obra més enllà del fitxer d’àudio. La indústria musical ha escampat el missatge i ha satisfet aquesta part de la demanda amb edicions en vinil de discos especials, clàssics o novetats significades, en molts casos aportant algun valor afegit que compensi els clients, com per exemple oferir amb la còpia en vinil un codi individualitzat que permet descarregar-se a Internet la rèplica en MP3 del disc. Així l’usuari no se sent agreujat respecte als usuaris “al·legals” i alhora s’acostuma a identificar la versió en MP3 d’un disc com un complement a la versió comercialitzada de l’obra, no com un simple substitut.
Publicat el

PC Magazine, 100% digital


Després de 27 anys com a publicació impresa, Ziff Davis Media, l'editorial de la revista d'informàtica PC Magazine, anuncià (17/11/2008) que el número de gener seria el darrer de la revista impresa i que a partir d'aleshores passaria a publicar-se només per Internet.

En els darrers anys la revista ha registrat una reducció constant dels seus ingressos publicitaris i el seu editor arribà a declarar-se en fallida. El lloc web de la revista té més de set milions de visitants únics al mes, més de 10 vegades la circulació de la versió impresa. Traslladar PC Magazine al format digital "és el pas final d'un procés evolutiu que portem set anys planejant", assegura Jason Young, director executiu de Ziff Davis Media.

Lance Ulanoff, editor en cap de PCMag Digital Network escriví un parell de dies després una nota a la versió digital de la revista en què explica els motius de tal decisió. "Tancar la versió impresa ha estat una decisió difícil, però els increments dels costos d'impressió i de distribució han fet inviable el manteniment del producte físic". La versió digital de la revista, disponible des del 2002, té, segons Ulanoff, els avantatges següents:
  • Arriba al correu electrònic automàticament. Es pot descaregar o es pot veure totalment en-línia.
  • És portable, ja que es pot llegir en qualsevol lloc i en qualsevol moment
  • Té el 'look' semblant a la revista
  • És viva i interactiva
  • Es pot imprimir
  • És cercable
  • Té una taula de continguts viva (sumari amb enllaços als articles)
  • És verda (per l'estalvi de paper, tinta i energia)
Els darrers mesos als Estats Units altres revistes han anunciat la fi de les edicions impreses, ja sigui com a conseqüència de la caiguda de la circulació o bé de la manca d'ingressos publicitaris. Les pàgines de publicitat a les revistes mensuals nord-americanes de desembre han caigut el 17% des del desembre del 2007, segons dades del sector.

A l'octubre, anunciaren que passarien a publicar-se només a Internet, US News&World Report, Christian Science Monitor i CosmoGirl. El Bulletin of the Atomic Scientists serà només digital el gener del 2009.

Font: PC Magazine Goes 100% Digital (19/11/2008) i altres
Publicat el

Google publica l'arxiu fotogràfic de la revista LIFE


Fotografia de Robert W.Kelley. Marxa de Washington
a favor de la igualtat dels drets civils, presa el 28 d'agost de 1963.
Es pot comprar emmarcada per 79,99 $.

Google ha començat a publicar l'arxiu fotogràfic digitalitzat propietat de la revista LIFE, que va deixar de publicar-se l'any passat. Es tracta d'imatges de gran resolució, produïts o propietat de LIFE que es remunten al 1860 fins a l'actualitat, la majoria de les quals no han estat mai publicades. En aquests moments el 20% de la totalitat del fons ja està digitalitzat i és accessible a través d'internet, i en els propers mesos preveuen incorporar-hi tot el fons, format per uns 10 milions d'imatges. L'arxiu inclou col·leccions senceres de grans fotògrafs de la revista com Alfred Eisenstaedt, Margaret Bourke-White, Gjon Mili i Nina Leen. Les fotografies estan classificades per dècades i també per temes (gent, esdeveniments, llocs, esports, cultura), es poden cercar mitjançant paraules clau i se'n poden adquirir còpies impreses. Cada fotografia disposa d'una pàgina pròpia on se'n descriu el contingut i s'hi detalla el nom del fotògraf, la localització i la data en què es va fer. La revista LIFE ha creat el portal Life.com, a través del qual es pot accedir al fons hostatjat a Google.



Font: Bloc de Google (18/11/2008)

Publicat el

18 editors independents francesos creen un portal de venda de llibres electrònics



Una desena de llibreries independents i 18 editorials franceses (Actes Sud,Chronosports, Editions de l'Olivier, Editions de l'Éclat, Elina, Florent Massot, Gallimard, La Découverte, La Volte, Michalon, Minuit, Metaillé, Payot, Septentrion, Seuil, Table Ronde, Viviane Hamy i Zulma) acaben de llançar un portal dedicat a la comercialització de llibres electrònics en associació amb ePagine, una filial de l'empresa de gestió en línia Tite-Live.

Aquesta plataforma té com a objectiu posar a disposició dels llibreters un sistema que els permeti comercialitzar llibres electrònics de manera que es puguin fer les descàrregues a través dels seus portals i també en els punts de venda, i d'altra banda oferir als editors la possibilitat de crear un catàleg de llibres electrònics (ara per ara disponibles en format ePub i en format PDF) que poden comercialitzar a través de les llibreries.

Tot i que en aquests moments el catàleg és molt limitat - amb a penes uns 35 títols disponibles, 14 dels quals pertanyen a Gallimard- , i la integració als portals de les llibreries encara no és efectiu, es tracta d'un intent per part de les petites editorials i llibreries franceses d'afrontar els reptes del llibre electrònic; caldrà veure com evoluciona aquesta iniciativa.

Font: Livres Hebdo (17/11/2008)
Publicat el

El portal d'Harlequin Ibérica obre una secció de llibres electrònics


Coberta de la novel·la Rosas de Invierno, de Diana Palmer.
El preu de la descàrrega de la versió electrònica és de 2,25 euros,
mentre que l'edició en paper, que en aquests moments està exhaurida,
es ven a 3,10 euros.

El portal de l'editorial Harlequín Ibérica, filial espanyola del grup Harlequin Enterprises, acaba d'obrir (11/11/2008) una secció destinada a la venda de llibres electrònics.

L'editorial Harlequin, que fou creada a Toronto (Canadà) el 1949, és l'editorial líder mundial en gènere de novel·la romàntica, ha apostat clarament per la digitalització i la comercialització de llibres electrònics, com ha anat recollint Beat en aquest post, en aquest i en aquest altre.
Publicat el

Els fundadors de la llibreria Agapea.com creen una empresa de venda de viatges de creuer



Els fundadors de l'agència de viatges Quehoteles.com i la llibreria virtual Agapea.com acaben d'obrir (5/11/2008) el portal Vayacruceros.com, dedicat a la venda de viatges de creuer a través d'internet.

A finals de 2003 Miguel Ángel Ferrero i Diego Jiménez crearen a Màlaga la llibreria Agapea.com, que tres anys més tard liderava el mercat de vendes de llibres per internet a Espanya, amb més de mig milió d'exemplars venuts el 2007, actualment rep entre 12.000 i 15.000 comandes al mes. La llibreria ofereix un catàleg de més de 1.2000.000 títols (500.000 en anglès, 400.000 en espanyol, 300.000 en alemany), i està especialitzada en el lliurament urgent de les comandes a domicili. En aquests moments tenen 2 punts de venda a Andalusia (Màlaga i Granada) i un a Mèxic, que obrí al públic el proppassat mes de juny.


Font: Europa Press (5/11/2008)
Publicat el

L'editorial Random House Inc. anuncia un nou pla de digitalització


L'editorial Random House Inc.(USA) ha anunciat un nou pla de digitalització que té com a fita la disponibilitat de 15.000 títols en format electrònic en pocs mesos. Per assolir-ho tenen previst incorporar 6.000 títols d'autors de novel·les per a adults, com ara Philip K. Dick, Harlan Coben, Louis L'Amour, John Updike, i també obres de literatura infantil, com la col·lecció Magic Treehouse de Mary Pope Osborne.

Random House adopta per primer cop -tant per al fons existent com per als nous títols afegits - el format e-Pub, que és el format estàndard desenvolupat i promogut per l'International Digital Publishing Forum.

Random House, que forma del grup mediàtic alemany Bertelsmann AG, és una de les principals editorials de llibres en anglès i fou una de les primeres en engegar un programa de digitalització, amb la creació de la divisió de vendes de llibres electrònics, l'agost de 2000, secció que en aquest moments ja ofereix un catàleg amb 8.000 títols. L'editorial ha estat pionera en incorporar una sèrie d'iniciatives innovadores que hem anant comentant en Beat.cat i entre les quals destaquen:

- la implementació de Browse & Search, una eina per visualitzar l'interior dels llibres digitalitzats
- la venda de llibres electrònics per capítols
- el reforç estructural de l'àrea de publicacions digitals
- l'adopció d'una nova política de pagament de drets d'autor per la venda de llibres electrònics
- i la creació d'un nou servei de venda de llibres a demanda (per part de Random House UK).



Font: Associated Press (24/11/2008)
Publicat el

TV3 obre el seu arxiu de programes '3 a la carta'


L'1 de novembre Televisió de Catalunya (TVC) obrí el servei 3alacarta de forma gratuïta per a tots els continguts del seu arxiu. TV3 va ser una de les primeres televisions de l'Estat, al 2004, en oferir un servei de vídeo a la carta a Internet. Aleshores oferia de franc només l'accés als programes de producció pròpia dels darrers dies d'emissió, mentre que la resta de continguts eren de pagament via subscripció o SMS amb continguts més antics.

El "3alacarta" té actualment un arxiu històric de més de 75.000 vídeos, que s'incrementa cada setmana amb prop de 600 peces més. Des del "3alacarta" també s'accedeix al senyal en directe dels canals de Televisió de Catalunya: TV3, 33, K3, 3/24, 300 i TVCi. També s'hi poden trobar íntegrament sèries i programes d'èxit de Televisió de Catalunya, com ara Polònia, Ventdelplà, Caçadors de Bolets o Porca Misèria, així com els Telenotícies dels serveis informatius. S'estan incorporant a l'arxiu altres programes dels quals TV3 n'ha aconseguit els drets per Internet, com documentals, series d'animació infantil o retransmissions esportives, així com programes, produccions i sèries antigues del catàleg dels 25 anys de TV3, com Nissaga de Poder o Plats Bruts.

El "3alacarta" incorporà properament una nova secció dedicada a l'alta definició. En aquesta secció s'hi trobaran fragments de programes de TV3 rodats en HD. De moment hi haurà disponibles clips breus dels programes que es podran descarregar i visualitzar en dues resolucions (720p i 1080i, que corresponen al HD Ready i Full HD, respectivament).

El "3alacarta" farà extensiu a la majoria dels seus vídeos la possibilitat que es puguin incrustar a blogs o webs. També està previst augmentar el nombre de programes o fragments de programes disponibles en podcast perquè es puguin descarregar a dispositius mòbils com telèfons, PDA o reproductors multimèdia.

Font: Televisió de Catalunya (20/11/2008)
Publicat el

Random House crea un nou servei d'impressió a demanda


L'editorial Random House (UK) ha anunciat per al gener de 2009 el llançament d'un nou lloc web que oferirà un servei d'impressió a demanda de títols del seu fons difícils d'aconseguir en els punts de venda, però que encara tenen demanda. Es tracta de la col·lecció "The Random Collection", que s'iniciarà amb un fons de 750 títols tant de ficció com de no ficció. El llistat de títols disponibles a través del nou servei s'actualitzarà regularment amb suggeriments i recomanacions dels editors i els autors de Random House. El servei també inclou una prestació dedicada als llibreters, perquè puguin suggerir directament la incorporació de títols segons la demanda dels compradors, i en aquests casos l'editorial revisarà la situació dels drets d'aquests títols per mirar d'incorporar-los a la col·lecció.

El novembre de 2006, Random House iniciava el seu programa d'impressió a demanda amb la creació del lloc web Lost Classics, que en aquests moments ofereix 447 títols.

Altres editorials estan seguint aquesta tendència de rescatar llibres "oblidats" del catàleg i donar-los-hi una sortida a través de la impressió sota demanda. Recordem, per exemple el llançament de Faber Finds, una col·lecció de llibres electrònics clàssics de l'editorial Faber & Faber, lliures de drets d'autor destinats a la impressió a demanda, que vàrem comentar en aquest post de Beat.

La lògica d'aquest nou model d'explotació del fons fa pensar que altres editorials seguiran aquesta tendència.

Font: The Bookseller (21/11/2008)
Publicat el

L'acord històric entre Google, els autors i els editors nord-americans obté el primer vist-i-plau judicial


Un jutge federal nord-americà ha donat (18/11/2008) el primer vist-i-plau judicial a l'acord del 28 d'octubre realitzat entre l'Association of American Publishers (l'Associació d'Editors Americans), l'Authors Guild (l'associació americana d'autors) i Google. L'acord del 28 d'octubre posava fi a un litigi iniciat arran de les demandes interposades contra Google per l'associació d'autors i 5 grans editorials nord-americanes (The McGraw-Hill Companies, Inc., Pearson Education, Inc., Penguin Group -USA- Inc., John Wiley & Sons, Inc. i Simon &Schuster, Inc.), el setembre i l'octubre de 2005, respectivament. La demanda objectava el pla de digitalització de Google, pel que fa a la cerca i visualització de fragments de llibres amb llicències de drets d'autor provinents d'arxius digitals de biblioteques, sense que s'hagués obtingut prèviament el permís explícit del propietari dels drets d'autor. El servei de cerca de llibres de Google dóna accés a tres tipus d'obres publicades: les obres de domini públic, les obres que tenen copyright i se'n venen exemplars, i les obres amb copyright però que no es reimprimeixen, que són la majoria.

Google, que ha acceptat pagar 125 milions dòlars en total, destinarà un mínim de 45 milions de dòlars als autors i als editors les obres dels quals subjectes a drets d'autor hagin estat digitalitzades sense permís. En aquest cas, el propietari tindrà dret a una petita part, almenys 60$, i també rebrà una part dels guanys que es generin a partir de les subscripcions institucionals que es facin per accedir al servei de cerca de llibres de Google, així com també de les vendes en línia que es puguin produir a partir d'aquestes consultes per part dels usuaris.

Segons l'acord, Google podrà mostrar gratuïtament fins al 20% de la totalitat de text i fer disponible la totalitat de l'obra si es paga un tarifa. Google s'emportarà el 37% dels ingressos resultants, i el 63% restant serà per als autors i els editors. En el cas que s'obtinguin ingressos per publicitat de Google, es repartiran en la mateixa proporció. D'aquesta manera els autors podran obtenir ingressos d'obres que els seus editors no hagin reimprès.

Google també destinarà 34,5 milions de dòlars a la creació i posada en marxa del Books Rights Register (Registre de Drets de Llibres), una organització independent sense ànim de lucre, que tindrà l'objectiu de localitzar i registrar els titulars dels drets d'autor i garantir que rebin els beneficicis corresponents segons estableix aquest acord (o sigui els guanys generats per subscripcions institucionals, per la venda de llibres, pels guanys de publicitat, etc.). Aquest registre, controlat per un consell d'autors i editors, també servirà perquè els autors puguin sol·licitar la inclusió o l'exclusió del programa de cerca de llibres de Google.
Segons els termes de l'acord, els usuaris podran cercar i visualitzar milions de títols, inclosos els títols exhaurits. També podran comprar llibres en línia a través del lloc web Book Search de Google. Les institucions acadèmiques dels Estats Units podran subscriure's a les col·leccions de biblioteques d'arreu del món, i els estudiants podran accedir al fons digitalitzat de llibres exhaurits des d'ordinadors situats a les biblioteques públiques i universitàries.

L'aprovació final per part del tribunal està fixada per al proper mes de juny, i en aquests moments els advocats estan preparant les notificacions als editors i als autors per informar-los sobre els detalls de l'acord.

Amb aquest acord històric els Estats Units se situen a l'avançada per intentar establir les bases d'un nou model de negoci amb els continguts digitals. A Europa Google encara no ha arribat a un acord similar amb editors i autors. Tanmateix l'Associació de Llibreters europeus ja ha formalitzat la seva queixa davant aquest acord, ja que tem la competència que els pugui fer Google com a distribuïdor de llibres en línia.

Font: Author's Guild (28/10/2008),
The Association of American Publishers (28/10/2008), Google i Publishers Weekly (18/11/2008)
Publicat el

WikiMapia, la descripció del planeta Terra


WikiMapia és un projecte web 2.0 que pretén descriure la totalitat del planeta Terra mitjançant la combinació de Google Maps i una wiki (el projecte no està relacionat amb la Wikipedia o la Fundació Wikimedia). La web fou llançada al públic el 24 de maig del 2006. Des d'aleshores ha anat implementant noves prestacions, la darrera de les quals a l'octubre del 2008 en què millorà les possibilitats de participació dels usuaris.

WikiMapia permet que els usuaris afegeixin punts actius en qualsevol lloc del món, enllaçats mitjançant una nota que subministra informació sobre la localitat. Les notes poden escriure's en qualsevol dels 93 idiomes suportats per la web actualment. Qualsevol usuari pot afegir descripcions dels llocs, fotografies, vídeos, esmenar articles existents, esborrar-los (amb un cert control per part d'altres usuaris), etc.

Existeixen tres nivells d'usuaris: nivell 0 (no registrats o usuaris recentment registrats) que tenen opcions simples d'edició i algunes limitacions per a evitar vandalisme; nivell 1 (usuaris registrats) amb gairebé totes les funcions; i nivell 2 (usuaris avançats) amb totes les funcions i alguns privilegis administratius, com ara protegir articles, etc.

WikiMapia es pot incorporar en qualsevol web. Actualment la informació que hi és continguda és més aviat genèrica i, de vegades, poc precisa.
Publicat el

National Geographic crea un divisió de vídeo-jocs



El grup National Geographic ha creat una nova divisió de negocis, anomenada National Geographic Games, dedicada a la producció de vídeo-jocs. El primer joc, que es titula
"Herod's Lost Tomb", ja es pot descarregar gratuïtament en PC, Mac i iPhone, i properament apareixeran nous jocs compatibles amb la Wii de Nintendo, la PlayStation 3 de Sony, i altres dispositius mòbils. Els propers títols previstos són National Geographic: Panda, produït amb la col·laboració de Namco Bandai, i National Geographic: Africa, produït amb Sony.

Publicat el

El portal de llibres electrònics de Sony obre una secció per als editors




El portal de venda de llibres electrònics de Sony ha obert una secció dedicada a les editorials, que els permet oferir el seu catàleg de llibres electrònics. Els editors interessats han de registrar-se i signar un acord de distribució amb l'empresa Sony Connect Inc., la qual es reserva el dret de no publicar els llibres electrònics que no consideri adients. Els formats acceptats són PDF, OPS, Microsoft Word, HTML, BBEB, OEB i EPUB.
Publicat el

Com acabar amb els diaris d'una vegada per totes


La presentació de diapositives que us adjuntem més a munt és obra de Mario Tascón, ex-director de continguts de Prisa.com i catedràtic de la Universitat de Navarra. És un dels referents del periodisme digital de l'Estat.

En el resum de presentació d'aquest power point, Mario Tascon comenta: "Els diaris de tot el món pateixen un deteriorament de la seva influència, audiències i ingressos publicitaris des de fa anys. Es reflexiona en el document sobre com Internet ha esdevingut un nou mitjà (no una publicació subsidiària de la premsa) amb característiques tan diferents que a la premsa tradicional se li està escapant d'entre els dits la possibilitat de competir en condicions òptimes. Els recents intents d'integracions redaccionals estan essent molt dolorosos a tot el món i amenacen amb un incert final per les edicions digitals dels diaris. Mentre els purs jugadors en línia creixen en ingressos i audiències, especialment entre la gent jove que troba en noves marques la possibilitat d'informar-se amb suficients garanties de qualitat i independència."
Publicat el

Neix la Practicopedia, el com es fan les coses


La companyia espanyola d'Internet Dixired acaba de llançar el seu primer projecte: la Practicopedia, un directori en castellà eminentment audiovisual amb informació pràctica sobre qüestions de tot tipus. El portal neix amb 4.000 vídeos pràctics i 2.000 tutorials en textos.

La Practicopedia és una adaptació dels how to ('com es fa') anglosaxons, serveis pràctics que expliquen de forma sencilla com resoldre problemes quotidians (en aquest post de Beat ens férem ressò de Quamut.com, una web en anglès de guies pràctiques)

Els continguts estan agrupats per categories (menjar i beguda, esports, educació, electrònica, finances personals, legal, moda i bellesa,etc.). El material audiovisual inicial ha estat realitzat per diferents productores i empreses externes.

Projecte obert a la participació dels usuaris, aquests, després de registrar-se, poden crear perfils individuals i publicar els seus propis continguts. A més, poden aconseguir ingressos per publicitat si afegeixen al seu perfil un compte de Google Adsense. Tots els ingressos que es generin per aquesta posició publicitària són per a l'usuari.

Dixired, que es presentà en societat el 5 de juny passat, és un nou grup de comunicació purament en línia que pretén muntar el mitjà de comunicació més important de parla castellana a Internet. El nou mitjà afegirà a l'agregació de continguts la gestió i l'edició periodística humana. Un mitjà per i per a Internet, accessible a tot tipus de dispositius.

Font: 233grados.com (6/11/2008)
Publicat el

Random House anuncia una nova política de pagament de drets d'autor per als llibres electrònics



En una carta als agents literaris, l'editorial Random House anuncia que a partir del proper 1 de desembre de 2008, la venda de llibres electrònics es regirà per una nova política de pagament de drets d'autor, que passaran a ser un 25% calculat a partir dels ingressos nets de l'editor, i no sobre el preu de venda al públic; un cop rescabalat l'import de l'avançament sobre els drets d'autor aquest percentatge passarà a ser el 15%. Donat que la majoria de distribuïdors del mercat anglosaxó treballen amb un descompte del 50% sobre el preu que marca la llista de preus, a la pràctica, aquest nou model resulta una reducció significativa d'ingressos per als autors.

Les raons que Random House addueix per establir aquesta nova política són les següents:

1) Els nous preus estan en la línia de les tarifes de llibres electrònics i àudio llibres que ofereixen els seus principals competidors.
2) Preveuen que a la llarga, en un entorn digital, la llista de preus deixarà de ser rellevant per calcular els drets d'autor.
3) Els formats electrònics no resulten tan barats de produir i publicar com molts creuen, alhora que l'editorial ha fet i continuarà fent grans inversions en infraestructura digital, com ara la creació i el manteniment d'un arxiu digital i el desenvolupament del mercat per a formats electrònics.
4) La nova tarifa per al llibre electrònic continua sent favorable a l'autor, si es compara amb el que es paga per altres formats disponibles.

Amb independència del preu final del llibre, quant a percentatge podem esmentar altres exemples de plataformes editorials de llibres electrònics, com ara E-Reads que paga un 50% sobre el preu net, o Lulu.com que paga a l'autor un 80% dels beneficis.

Font: E-Reads(28/10/2008)
Publicat el

Les revistes en català, consultables en versió digital a totes les biblioteques públiques de Catalunya


L’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) i la Generalitat de Catalunya han acordat distribuir totes les versions digitals de les revistes en català a través de les 333 biblioteques del Sistema de Lectura Pública de Catalunya i de la Biblioteca de Catalunya. En una primera fase, que s’establirà de desembre a febrer com a prova pilot, s’oferiran els números actuals d’una quarantena de revistes en català digitalitzades.

Per a la campanya del 2009 s’ampliarà aquesta presència amb mig centenar d’edicions en format digital i amb l’inici del procés de digitalització del fons històric de les revistes en català en curs de publicació d’informació general, divulgació i lleure, amb la col·laboració de la Biblioteca de Catalunya. Aquest projecte complementa els repositoris digitals actualment existents ARCA (Arxiu de Revistes Catalanes Antigues) de publicacions tancades, i RACO (Revistes Catalanes d’Accés Obert) de publicacions erudites i acadèmiques. Aquesta iniciativa forma part del marc de col·laboració establert entre el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i l’APPEC per digitalitzar els números actuals deI patrimoni bibliogràfic històric de les revistes en català.

Les versions digitals de les revistes en català es presenten en un format interactiu i multimèdia desenvolupat per l’empresa Zinio. Actualment, aquestes revistes electròniques es poden consultar mitjançant subscripció a través del Quiosc.cat i del cercador mundial Zinio.com.
A partir del 2009 l’APPEC completarà fins a cinquanta el número de capçaleres en format digital disponibles en línia a través de Zinio. El portal Quiosc.cat s'estrenà el 15 d'abril del 2008, notícia de la qual ens férem ressó a Beat aquí.

Aquest sistema potencia la interactivitat (al permetre la inserció d’enllaços al web, hipervincles a diferents parts d’una revista, adreces de correu i encartaments dinàmics) i la possibilitat d’incloure continguts multimèdia (vídeos, música, podcasts…).

Font: Generalitat de Catalunya (12/11/2008)
Publicat el

Fourth Story i HarperCollins preparen el llançament del projecte Amanda



L'empresa Fourth Story Media, en associació amb l'editorial HarperCollins, està preparant el llançament de The Amanda Project, una obra interactiva de misteri, pensada per a nenes de 12 a 14 anys, que inclourà diferents productes, com ara un lloc web amb jocs interactius, una xarxa social i d'art, blocs, descàrregues digitals i d'àudio, webs, merchandising i llibres. En principi preveuen obrir el portal en versió beta tancada el febrer de 2009 i HarperCollins publicarà els 8 llibres de la sèrie, amb la sortida del títol, Invisible I, a l'octubre de 2009.

Fourth Story Media fou creada el proppassat mes de juny per Lisa Holton - que fins aleshores havia estat presidenta de la secció de publicacions i distribució de llibres infantils de l'editorial Scholastic - amb l'objectiu d'integrar llibres i internet amb la producció d'històries i continguts adaptats a múltiples formats (llibres, web, música, merchandising i blocs).

Aquest és el vídeo promocional del projecte Amanda, produït per Fouth Story en col·laboració amb MK Advertising.


Publicat el

Angle Editorial, Bromera i Cossetània creen la plataforma edi.cat

Les editorials Angle Editorial, Bromera i Cossetània van presentar (12/11/2008) Edi.cat, Xarxa d'Editors Independents, que té com a objectius principals la comercialització i la promoció conjunta dels respectius catàlegs editorials i l'impuls de nous projectes i la innovació.

Les tres editorials mantenen la seva independència editorial i empresarial, comparteixen una vocació clara d’innovació i el convenciment que han d’aplegar esforços per poder-se situar en una posició de lideratge en el nou escenari que es dibuixa a l’horitzó.

Edi.cat neix impulsant unes tres primeres accions: Promoció conjunta de la campanya de Nadal, elaboració del portal Edi.cat que es posarà en marxa el gener de 2009 i organització d’una jornada de reflexió sobre el món de l’edició independent en català que se celebrarà el primer trimestre de 2009.

Entre altres activitats, promourà:
  • Edició de catàlegs periòdics, temàtics i altres materials promocionals.
  • Llançament d’un portal editorial de venda de llibres electrònics.
  • Millora de la comercialització a les llibreries per optimitzar les apostes editorials
  • Obertura de noves vies de comercialització.
  • Anàlisi i implementació de nous canals de comercialització.
  • Creació d’una plataforma web 2.0.
  • Digitalització de continguts editorials.
  • Impressió sota demanda.
Segons comenta Edi.cat, "El nou portal 2.0 d’Edi.cat es crea en un moment de revolució de les TIC i l’explosió d’Internet en tots els àmbits i sectors socials i econòmics. Sense abandonar el model actual cal preparar-se per als nous models que s’insinuen al mercat i estar en primera línia per donar resposta a noves necessitats socials dels lectors i autors."

"El portal Edi.cat vol esdevenir la pedra angular d’aquesta transformació cap a un model editorial 2.0. integrat a les noves tecnologies i preparat per donar resposta amb agilitat als nous requeriments del mercat, amb el propòsit de transmetre una imatge actual i moderna, familiaritzada amb la tecnologia, però a la vegada propera."

"La transformació més evident i propera és la conversió del llibre convencional en el llibre digital, l’e-book, de transmissió electrònica i en format no paper. Catalunya ha de ser capdavantera en la transformació del sector editorial i sobretot vetllar perquè en el nou entorn digital es puguin trobar continguts en català".
Publicat el

L'associació de llibreters LEA convoca un concurs de vídeos per promocionar el llibre i la lectura



Aquest és el primer vídeo que participa en el concurs.

L'Associació LEA (Librerías Especializadas Asociadas) organitza un concurs de vídeos sobre el llibre, la lectura, les llibreries i les biblioteques, amb l'objectiu d'apropar els llibres i la lectura al col·lectiu de joves entre 12 i 30 anys. Aquest certamen, les bases del qual podeu trobar aquí, està subvencionat pel Ministeri de Cultura d'Espanya i consta de dos premis, el primer premi al millor vídeo, atorgat per un jurat compost per membres de LEA u dotat amb 2.000 euros, i el segon premi al vídeo que obtingui el major nombre de vots per part dels usuaris del canal leemeloslabios.com de YouTube, dotat amb 1.000 euros. El termini d'admissió de vídeos finalitza el 29 de desembre.

LEA és una associació formada per 21 llibreries de Madrid, cadascuna d'elles especialitzada en un tema diferent (arquitectura, ciències naturals, filosofia, còmics, esports, dret, economia i empresa, esoterisme, gastronomia i cuina, homosexualitat, idiomes, nàutica, medicina, música, pedagogia, psicologia i sociologia, motor, món àrab, i religions i valors), que es van unir el 2003 per oferir un millor servei. En aquests moments ofereix un fons de més de 450.000 títols.

Gràcies Francesc Boada, per aquesta informació.
Publicat el

DailyLit crea el servei Book Samplers per promocionar les novetats editorials


L'empresa DailyLit ha llançat el servei Book Samplers, mitjançant el qual els subscriptors reben fragments dels nous llibres disponibles en el catàleg, de manera gratuïta i personalitzada, a través del correu electrònic o sindicació RSS. Els subscriptors poden triar els temes d'interès, que en aquests moments s'agrupen en novel·la romàntica, ciència ficció, clàssics, llibres per a regal i llibres al voltant de la maternitat i paternitat. Els preu de la subscripció per rebre el llibre serialitzat oscil·la entre la gratuïtat i els 9,95 $.

DailyLit és una empresa creada el setembre de 2006, que ofereix títols en format digital de forma serialitzada, de manera que cada dia els subscriptors reben un fragment del llibre en els seus ordinadors o dispositius mòbils (incloent-hi la Blackberry i l'iPhone) via correu electrònic o sindicació RSS. La subscripció pot ser gratuïta o sobre la base d'un sistema Pay-Per-Read (pagar per llegir) i l'usuari rep el fragment a l'hora i amb la freqüència desitjada.


Font: Teleread (6/11/2008)
Publicat el

Les 100 millors eines per a l'aprenenatge

Jane Hart fundadora i directora del Centre for Learning & Performance Technologies (C4LPT), ha publicat en el seu bloc el llistat de les 100 eines d'aprenenatge més utils de 2008, en l'ambit educatiu i laboral, que han elaborat 223 professionals fent la tria de les 10 eines més útils per a l'aprenenatge, tant a nivell personal, com per la creació de solucions per tercers. El rànquing de les 10 primeres està format per del.icio.us, Firefox, Google Reader, Skype, Wordpress, Google Search, Google Docs, Power Point, Moodle i Blogger.

Heus ací una presentació que inclou una breu descripció de cadascuna d'aquestes 100 eines d'aprenentatge.

Publicat el

L'editorial Thomas Nelson cerca la col·laboració dels blocaires per promocionar els seus llibres


La idea de reclutar blocaires començà fa uns mesos, quan l'editorial va oferir un exemplar gratuït del llibre The Faith of Barack Obama de Stephen Mansfield, i de les 200 persones que el demanaren un 70% en publicaren una ressenya.

El director de l'editorial cristiana britànica Thomas Nelson Books, Michael Hyatt anuncia en el seu bloc (29/10/2008) que enviarà exemplars gratuïts als blocaires que ho sol·licitin per escriure'n una ressenya, que segons Hyatt pot ser "positiva, negativa o a camí entre les dues". El requisit per aconseguir un llibre és penjar un post de 200 paraules en un bloc personal i en alguna pàgina comercial del tipus Amazon, i registrar-se previament en el programa de ressenyes de l'editorial, notificant les dades personals (nom, adreça, número de telèfon i interessos temàtics). Tot i que el primer dia ja s'hi van apuntar 605 persones, l'objectiu de editorial va molt més enllà ja que es proposa aconseguir 10.000 blocaires actius.

Seguiran d'altres editors aquesta estratègia promocional per cercar la col·laboració dels blocaires?

Font: The Guardian (7/11/2008)


Publicat el

L'editorial Springer llança un servei d'impressió a demanda per als bibliotecaris


L'editorial Springer Science+Business Media llança MyCopy, un servei que permet als bibliotecaris registrats comprar exemplars en rústica d'aquells llibres en format electrònic del catàleg d'Springer que la biblioteca hagi adquirit prèviament. En aquests moments MyCopy ofereix més d'11.000 títols en format electrònic, publicats per Springer des de 2005. El procés es realitza a través de la plataforma d'internet SpringerLink i els llibres són produïts mitjançant impressió sota demanda, amb la coberta en color i la tripa en blanc i negre. L'editorial Springer gestiona la comanda i l'enviament dels llibres, en cooperació amb el proveïdor del servei d'impressió a demanda. Tots els llibres es venen al preu de 24,95 $, que inclou el cost de la tramesa dins dels territoris dels Estats Units i Canadà.

Springer Science+Business Media és una de les editorials més importants en l'àmbit de la ciència, tecnologia i medicina, i publica més de 1.700 revistes i 5.500 llibres a l'any.


Publicat el

Creen un grup de lectura en línia d'El Quadern Daurat, la gran novel·la de Doris Lessing


Doris Lessing fotografiada el 1962, any en que es publicà
la primera edició d' El Quadern Daurat


The Institute for the Future of the Book, en associació amb l'editorial HarperCollins, i ApStudio, entitat patrocinada per l'Arts Council England, han creat un grup de lectura interactiva en línia de l'obra de The Golden Notebook, de la premi Nobel Doris Lessing. L'experiència consisteix en la lectura de la novel·la per part de set escriptores i acadèmiques, les quals mantindran una conversa en forma de comentaris als marges, i descriuran les reaccions viscudes durant el procés de lectura en un bloc del grup. Així mateix, tothom que ho desitgi, podrà participar de la lectura i la conversa a través d'un fòrum públic.

Per estar al dia sobre aquest projecte, actiu a partir del proper 10 de novembre, cal registrar-se aquí.
Publicat el

Penguin inicia una nova col·lecció de Clàssics en format electrònic


El proppassat mes de maig l'editorial Penguin Group (USA) llançà una nova col·lecció de Clàssics en format de llibre electrònic enriquits amb notes, mapes, il·lustracions i ressenyes. La versió electrònica dels llibres (que es presenta en format Adobe Reader, eReader i Microsoft Reader) costa el mateix que la versió impresa en rústica, 8 $. La col·lecció s'inicià amb la publicació de Pride and Prejudice de Jane Austen, que incloïa filmografia relacionada amb l'obra, ressenyes de la publicació original, cronologia de la vida de l'escriptora, receptes i normes d'etiqueta de l'època, entre d'altres. Durant aquests darrers mesos s'hi han anat afegit títols clàssics com ara Wuthering Heights, Frankenstein, Great Expectations, The Adventures of Huckleberry Finn, A Tale of Two Cities, i el darrer en sortir (8/10/2008) Heart of Darkness and the Congo Diary de Joseph Conrad, que inclou una guia de navegació, filmografia sobre Àfrica, crítiques contemporànies d'aquest títol, explicacions addicionals dels personatges i un dibuix d'un vaixell del Congo de 1890.

Els complements que l'editorial ofereix per enriquir aquests títols en format electrònic fan pensar en els materials que s'inclouen en molts DVDs, com ara entrevistes, making-of, etc, els quals, en realitat, no representen un gran valor afegit al producte. Tanmateix és una via a explorar.
Publicat el

L'editorial Galaxia s'incorpora al fons de Google


Editorial Galaxia i Google han anunciat (24/10/2008) un acord pel qual el fons de l'editorial gallega (tant llibres clàssics com contemporanis, edicions vives en el mercat i edicions catalogades) estaran disponibles a Internet a través de Google Books abans d'acabar el 2008. Google està digitalitzant els llibres de l'editorial a Califòrnia des d'abans de l'estiu. Durant el mes de desembre, ambdues empreses realitzaran una demostració pública de l'acord als usuaris potencials.

La comercialització dels llibres anirà a càrrec de l'Editorial Galaxia, si bé la publicitació universal serà responsabilitat de Google. Alguns títols estaran disponibles per a ser llegits per Internet, mentre que altres llibres només ensenyaran parcialment el seu contingut.
Publicat el

L'empresa E-Ink presenta pantalles de tinta electrònica amb imatges animades

Us presentem un interessant vídeo realitzat per l'empresa E-Ink, on es mostra el funcionament d'una pantalla de tinta electrònica en blanc i negre que incorpora imatges animades. E-Ink és una empresa nord-americana creada el 1997, dedicada a la fabricació de pantalles de tinta electrònica d'alta resolució. En l'actualitat és la proveïdora de les pantalles per als llibres electrònics de les marques Sony Reader, Kindle i iLiad, entre d'altres, i l'objectiu de l'empresa és incorporar l'animació d'imatges als lectors de llibres i diaris electrònics.



Aquest tipus de tecnologia obre un ventall de possibilitats molt atractives per als llibres electrònics (llibres tècnics, llibres escolars, còmics, llibres de no ficció i també, per què no, llibres de ficció literària) i els diaris digitals, i deixa entreveure una veritable transformació de la indústria editorial.

Font: Teleread (30/10/2008)

Publicat el

Neix Europeana, la Biblioteca, Museu i Arxiu Digital Europeu


Europeana, el portal de la Biblioteca, Museu i Arxiu Digital Europeu, veurà la llum el proper 20 de novembre del 2008. Prèviament, el dia 9 del mateix mes, Europeana serà presentat als Ministres de Cultura europeus. El lloc web és un prototip que pretén demostrar que és possible portar els continguts culturals de tota Europa en un mateix espai. Al moment de la inauguració, el lloc web proporcionarà al usuaris accés directe a uns 2 milions d'objectes digitals, incloent-hi pel·lícules, fotografies, pintures, sons, mapes, manuscrits, llibres, periòdics i documents d'arxiu. La intenció d'Europeana, que serà multilingüe, és que el 2010 doni accés directe a més de 6 milions de documents digitals.

Europeana és una xarxa temàtica finançada per la Comissió Europea en el marc del programa eContentplus, com a part de la política i2010. Originalment coneguda com la xarxa de la biblioteca digital europea -EDLnet- és una associació de 90 representants d'organitzacions del coneixement i del patrimoni i experts en Tecnologies de la Informació de tota Europa.

El projecte està dirigit per un equip integrat per membres de la biblioteca nacional dels Països Baixos, Koninklijke Bibliotheek. Està construït sobre el projecte, experiències i coneixements tècnics desenvolupats per la Biblioteca Europea, que és un servei de la Conferència de Biblioteques Nacionals Europees.

La idea d'una Biblioteca Digital Europea va ser aprovada pels Ministres de Cultura dels estats membres de la Unió Europea al novembre del 2006. El setembre del 2007, el Parlament Europeu li donà el seu suport.
Publicat el

Author's Choice, una nova eina promocional d'Amazon.co.uk



Amazon.co.uk acaba de llançar (28/10/2008) la campanya promocional Author's Choice, que consisteix en una pàgina on els autors indiquen quins són els seus 10 llibres preferits, i en el cas d'autors experts en algun tema concret, els 10 títols que consideren essencials sobre el tema en qüestió.