Publicat el

Random House anuncia una nova política de pagament de drets d'autor per als llibres electrònics



En una carta als agents literaris, l'editorial Random House anuncia que a partir del proper 1 de desembre de 2008, la venda de llibres electrònics es regirà per una nova política de pagament de drets d'autor, que passaran a ser un 25% calculat a partir dels ingressos nets de l'editor, i no sobre el preu de venda al públic; un cop rescabalat l'import de l'avançament sobre els drets d'autor aquest percentatge passarà a ser el 15%. Donat que la majoria de distribuïdors del mercat anglosaxó treballen amb un descompte del 50% sobre el preu que marca la llista de preus, a la pràctica, aquest nou model resulta una reducció significativa d'ingressos per als autors.

Les raons que Random House addueix per establir aquesta nova política són les següents:

1) Els nous preus estan en la línia de les tarifes de llibres electrònics i àudio llibres que ofereixen els seus principals competidors.
2) Preveuen que a la llarga, en un entorn digital, la llista de preus deixarà de ser rellevant per calcular els drets d'autor.
3) Els formats electrònics no resulten tan barats de produir i publicar com molts creuen, alhora que l'editorial ha fet i continuarà fent grans inversions en infraestructura digital, com ara la creació i el manteniment d'un arxiu digital i el desenvolupament del mercat per a formats electrònics.
4) La nova tarifa per al llibre electrònic continua sent favorable a l'autor, si es compara amb el que es paga per altres formats disponibles.

Amb independència del preu final del llibre, quant a percentatge podem esmentar altres exemples de plataformes editorials de llibres electrònics, com ara E-Reads que paga un 50% sobre el preu net, o Lulu.com que paga a l'autor un 80% dels beneficis.

Font: E-Reads(28/10/2008)

1 comentaris:

Mònica Rocamora ha dit...

I els agents, ho acceptaran? (Sobretot aquest canvi del 25% al 15% un cop rescabalat l'avançament, que resulta una mica estrany). Si ho accepten és que Random és molt Random, o és que els agents al mercat anglosaxó no són tan poderosos com els veiem des del nostre mercat.