Publicat el

L'editorial Springer signa un acord amb el servei d'impressió a demanda d'Amazon


L'editorial Springer Science+Business Media, líder en edició de llibres científics i tècnics, ha signat (30/11/2009) un acord amb CreativeSpace, el servei d'impressió a demanda d'Amazon, mitjançant el qual publicarà llibres a través d'impressió a demanda, en anglès i en rústica, només en el territori dels Estats Units d'Amèrica. Actualment Springer té disponible un catàleg d'uns 11.000 a través del servei CreativeSpace, a un preu molt similar al de les edicions en tapa dura. Springer té previst publicar nous títols a través impressió a demanda exclusivament i anar passant títols de tapa dura a rústica.

Amb el sistema d'impressió a demanda els títols de l'editorial Springer sempre estaran disponibles i mai es trobaran exhaurits o fora de catàleg.
Publicat el

Pixel Qi posa en marxa una nova generació de pantalles LCD destinades a llibres electrònics

La tecnologia de pantalles LCD de Pixel Qi permet la visualització en dos modes: en color i en blanc i negre.

L'empresa Pixel Qi ha anunciat l'inici de la producció de les noves pantalles Pixel Qi a partir del mes de desembre, amb l'objectiu de poder ser incorporades en la fabricació de llibres electrònics i netbooks. Es tracta d'un model de baix consum i baix cost basat en tecnologia LCD (Liquid Crystal Display) de 10 polzades (25,4 cm) en diagonal que permet dos modes de visualització: a tot color, com una LCD habitual, i en blanc i negre, que permet la lectura en condicions de llum solar, ja que la superfície no és lluent i no fa reflexos. En tractar-se d'una pantalla LCD, qualsevol planta de producció LCD les podria fabricar amb una mínima inversió, i tot i que a hores d'ara encara no s'ha fet públic quin és el fabricant que començarà la producció, està previst que ho anunciïn en les properes setmanes, segons la web de l'empresa.

El fet que tinguin un bon contrast en blanc i negre i permetin la lectura a plena llum del dia, i alhora incorporin el color i la possibilitat d'incrustar vídeos i animacions, fa de Pixel Qi una gran esperança en l'avenç i la millora dels dispositius per a la lectura. En aquests moments el mercat de la tinta electrònica està monopolitzat per l'empresa E-Ink de Cambridge, Massachusetts, que fabrica pantalles que consumeixen molt poc i que es poden llegir amb amb llum solar. La seva tecnologia és la que utilitzen la gran majoria de models de llibres electrònics disponibles en el mercat (Kindle, Sony, Cybook, iRex Technologies, Samsung, Fujitsu, Foxit, Cool-er, Netronix ...), però tenen l'inconvenient d'un refrescament de pantalla lent que la fa incompatible amb la incorporació de vídeos i animacions. Tot i que E-Ink està treballant en models que incorporen el color, Pixel Qi podria trencar el seu monopoli com a principal proveïdor de pantalles als fabricants de llibres electrònics.

Pixel Qi (es pronuncia píxel xi), empresa especialitzada en el desenvolupament de pantalles, situada a San Bruno, Califòrnia, fou fundada per Mary Lou Jepsen el 2008, després d'abandonar la direcció tècnica del projecte One Laptop per Child, en veure que no podia desenvolupar el seu projecte. Pixel Qi ha obtingut (25 juny de 2009) el premi Best of Computex de la revista Laptop Magazine.




Publicat el

Axel Springer estrena una revista digital de pagament


L'editor de premsa alemany Axel Springer acaba de treure al mercat (22/11/2009) eMag, revista en línia de pagament. Amb aquesta estrena es referma el posicionament dels grups de premsa que malden per la no gratuïtat dels continguts digitals en Internet. A partir d'ara les plataformes digitals de nova creació del grup Axel Springer seran de pagament, mentre que les que actualment són de franc continuaran mantenint aquest model de negoci (plantejament diferent al de Rupert Murdoch i News Corporation, que convertiran els seus actuals mitjans de franc en mitjans de pagament).

eMag, revista dominical del diari berlinès Welt am Sonntag, ofereix en el seu primer número dotze reportatges profusament il·lustrats amb àudios i vídeos, entre altres. L'accés a un exemplar concret de la revista costa 1,50 euros, si bé els lectors de la revista tradicional rebran un codi gratuït en cada exemplar (també hi ha diverses modalitats de subscripció).

Font: Axel Springer (20/11/2009)
Publicat el

Niiu, un diari imprès personalitzat


El 16 de novembre es llançà a Berlín el diari Niiu, mitjà que ha estat denominat "el primer diari personalitzat d’Europa". Niiu ofereix als seus lectors una edició impresa amb articles de diaris i de blogs les temàtiques dels quals hagin estat elegides pel mateix lector.

El diari es reparteix a domicili abans de les vuit de cada matí i conté textos tant en anglès com en alemany. El seu preu oscil·la entre 1,20 euros l’exemplar per als etudiants i 1,80 euros per als no estudiants. Els articles són seleccionats dels principals diaris alemanys com el Handelsblatt, Bild i Tagesspiegel, i d’altres d’estrangers, com l'International Herald Tribune o el New York Times, així com de blogs i d’altres fonts de notícies d'Internet.

Pel dret a imprimir les seves notícies, Niiu paga una llicència a les empreses periodístiques. Actualment ofereix un exemplar de 16 pàgines, però l’empresa es proposa que la grandària del diari pugui ser variable segons el dia de la setmana. Els propietaris del diari preveuen ampliar el negoci a la resta d’Alemanya i creuen que els anunciants valoraran la segmentació d’audiències que els ofereix el nou mitjà.
Publicat el

Qualcomm presenta un prototip de llibre electrònic que incorpora color i vídeo


Qualcomm ha presentat diversos prototips amb tecnologia Mirasol, un d'ells incorpora un teclat QWERTY i un altre unes manetes com les de consoles de vídeo-jocs


Qualcomm ha presentat un prototip d'un nou llibre electrònic que funciona amb tecnologia Mirasol, que incorpora color i suporta vídeos. Tal i com passa amb els dispositus de tecnologia de tinta electrònica, la superfície de la pantalla Mirasol no és lluent i no fa reflexos, per la qual cosa permeten llegir en condicions de llum solar, com el paper. El prototip presentat té una pantalla que fa 5,7 polzades (14,5 cm) en diagonal, i una resolució de 1.024 x 768 pícsels, tot i que no descarten fer dispositius més grans. Qualcomm està treballant en variants de diversos models: amb i sense teclat QWERTY, amb manetes movibles com les de les consoles de vídeo-jocs, amb i sense pantalla tàctil, i amb connectivitat sense cables. Sembla ser que el punt fort d'aquests dispositius es troba en l'alta l'efectivitat i durabilitat de la bateria, tenint en compte que hi incorporen vídeos i són en color.

Qualcomm, que s'ha associat amb LG per a la producció del hardware, preveu comercialitzar els llibres electrònics Mirasol a finals de 2010.

Font: SlashGear (18/11/2009)
Publicat el

Open Road Integrated Media, una nova editorial digital


Jane Friedman (ex presidenta de l'editorial HarperCollins Publishers Worldwide), Jeffrey Sharp (productor de cinema, ha produït les pel·lícules"Boys don't Cry" i "You Can Count on Me") i James A. Kohlberg (president de Kohlberg Ventures i membre del consell de The New York Times Company, ha aportat 3 milions de dòlars per finançar el projecte) han creat Open Road Integrated Media una editorial de llibres digitals i alhora una plataforma de màrqueting. L'editorial compta amb diverses línies de negoci. D'una banda, la publicació i distribució de llibres digitals tant d'autors coneguts, a través de la divisió Studio, com d'autors desconeguts, a través del segell Discovery. Durant el primer any l'empresa té previst de publicar entre 750 i 1.000 títols, comptant els nous títols, els títols recuperats de fons de catàlegs prèviament publicats en altres editorials i els títols provinents de l'autoedició. Per exemple, la propera tardor Open Road publicarà la versió digital de Darkness Visible: A memoir of Madness, una crònica autobiogràfica de William Styron - autor de la novel·la Sophie's Choice - que narra l'experiència de la seriosa depressió que patí l'escriptor a l'edat de 60 anys. El llibre fou publicat per Vintage Classics (Random House Group) el 1992. El llançament d'aquest títol en format digital anirà acompanyat d'un vídeo documental basat en aquestes memòries. Una altra línia de negoci és la creació d'un servei d'impressió a demanda, a la qual tindran opció tots els títols publicats en format digital. La tercera línia és la creació d'una plataforma de serveis de màrqueting per promocionar títols del propi catàleg i d'altres editorials, a través de blocs, Twitter i xarxes socials. Finalment, tenen previst de crear continguts audiovisuals, no només com a eina promocional, sinó també destinats a la venda per Internet i en format DVD. Open Road ja ha arribat a un acord amb dues editorials, Kensington i Grove/Atlantic, per proporcionar serveis de màrqueting i per explorar quins llibres del seu catàleg tenen potencial per ser adaptats a vídeo.

Font: The New York Times (14/10/2009) i altres fonts.


Publicat el

La Bíblia de Montserrat, en versió per a mòbils


D'ençà del 26 d'octubre la Bíblia de Montserrat és disponible en versió digital per a dispositius mòbils i de forma gratuïta. La Bíblia de Montserrat en un volum de 2.911 pàgines, publicada el 1970, és el resultat de la traducció realitzada per Justí Bruguera, P. Guiu Camps, P. Romuald M. Díaz i deu traductors més, tots ells monjos de Montserrat, seguint l’obra iniciada el 1926 pel P. Bonaventura Ubach.

Des del 2003 la Bíblia de Montserrat ja es podia consultar en format virtual a través de les biblioteques Joan Lluís Vives i Cervantes. La Bíblia per al mòbil és el primer document del fons de la Biblioteca de Montserrat que s'adapta per a dispositius mòbils.

Per a llegir la Bíblia, cal descarregar-se totalment el llibre i instal·lar-se el programari ISILO en la versió adequada per al sistema operatiu del mòbil (Windows mobile, iPhone, Palm OS i Android).

Font: Biblioteca de Montserrat (26/10/2009)
Publicat el

La indústria dels continguts digitals, en creixement


Segons les dades de l'últim Informe anual de los contenidos digitales en España 2009, elaborat per l'Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (ONTSI), la indústria dels continguts digitals a Espanya va facturar el 2008 4.982 milions d'euros, el 15,8% més que el 2007, alhora que els continguts digitals ja representen el 31% de la facturació total de la indústria de continguts (creixement anual del 3 per cent des de 2004).

La publicitat en línia és en un sector de fort creixement, amb una pujada del 26,5%, i la seva presència a Internet ja representa el 10% del total amb una facturació de 610 milions d'euros.

El sector de la música, afectat pel descens de la venda de CD, és testimoni d'una transició cap als escenaris digitals i de la consolidació de models associats a la distribució en plataformes en línia. Un dels mitjans per a la reactivació del sector són els serveis de ràdio d'escolta en streaming. Així, la venda de discos de música va decréixer un 12%, però la de cançons en línia i a través del mòbil es va incrementar el 8%. Dels 254 milions d'euros recaptats per la indústria musical, el 10,8 va procedir de la descàrrega de cançons de la xarxa i el 18,4 de la compra per telèfon mòbil.


Per al sector de les publicacions, la vessant off-line, segueix liderant el pes de la indústria, i encara que la vessant en línia ja ha registrat algun cas de vendes per a formats electrònics que superen les vendes tradicionals de llibres impresos, és un sector que disposa d'un ampli recorregut en la seva transició cap a la vessant digital.

El 2008 l'edició de llibres electrònics va registrar una pujada del 5,2% respecte al 2007, amb una xifra de facturació de 321,72 milions d'euros. El nombre de llibres digitals inscrits en l'ISBN va experimentar un fort augment durant el primer trimestre del 2009, ja que ascendien a més de 4.000, el que va suposar un 109% més respecte al primer trimestre de 2008.

El nombre d'usuaris de diaris digitals també va augmentar el 2008, el 24%, el que suposa que aquestes publicacions tenen 6,4 milions de lectors (gairebé la meitat d'usuaris de premsa tradicional). El volum de facturació de la vessant en línia de les revistes es troba en la fase incipient del seu desenvolupament, el que li dóna a la publicitat en línia una alternativa de mercat. Per a aquest format, el creixement dels ingressos el 2008 va ser del 44%.

La facturació del sector dels videojocs va créixer el 3,5%, fins arribar als 744 milions d'euros.

El mercat del cinema va facturar en el primer semestre del 2009 el 13% més que en el primer semestre de l'any anterior, cosa que demostra una revitalització d'aquest sector.

En el sector audiovisual, destaca el fort impuls a la penetració de la TDT, amb un nivell de penetració del 70%. Pel que fa al consum de vídeos a través d'internet, el 87% dels internautes (24,3 milions) els veu. El 53,6 % consumeix pel·lícules i sèries digitals, el 6,8% més que el 2007, i la majoria d'ells ho fan a través de la TDT i en mitjans en línia a través de streaming.
Publicat el

L'empresa taiwanesa BenQ anuncia un nou llibre electrònic


BenQ, l'empresa multinacional taiwanesa que es dedica a la fabricació d'aparells d'electrònica de consum, ha anunciat el llançament d'un nou llibre electrònic anomenat nReader K60. El dispositiu, que pesa 220 grams i fa 17,5 x 12,2 cm x 11 mm de gruix, té una pantalla tàctil de 15,2 cm en diagonal, amb una resolució de 800 x 600 píxels amb 197 punts per polzada, i una escala de 16 grisos, funciona mitjançant tecnologia de tinta electrònica desenvolupada per l'empresa nord-americana SiPix. nReader suporta els formats de text Pub, PDF, HTML, TXT, i també d'imatges JPG, BMP, GIF, PNG i àudio MP3, i permet la descàrrega de contingtus mitjançant connexió sense cables WiFi i també 3G. A partir de gener 2010 es comercialitzarà a Taiwan, la Xina, i el Japó, i sembla ser que l'empresa també cerca possibles socis entre les operadores telefòniques europees, per llançar-lo a Europa. El segon semestre de 2010 BenQ preveu llançar al mercat un nou model de llibre electrònic en color.
El vídeo a continuació, tot i que ho explica en xinès, permet copsar el disseny i el funcionament del nou nReader.



Font: Taiwan Today (18/11/2009)
Publicat el

El PhoneBook, una combinació entre iPhone i llibre


El PhoneBook és un llibre híbrid que combina un iPhone i un llibre. Desenvolupat per l'empresa japonesa Mobile Art Lab, els pares i els fills poden interactuar amb la pantalla de l'iPhone a mesura que es va avançant en la lectura del llibre. Segons els fabricants del PhoneBook, la clau d'aquest llibre rau en la comunicació que s'estableix entre els pares i els fills, al voltant del mòbil.

L'invent, malgrat els dubtes de la seva utilitat, és simpàtic i ocurrent. Us aconsellem que mireu el vídeo que us adjuntem.



Font: Mobile Art Lab.
Publicat el

Harlequin crea una editorial digital sense DRM



Harlequin Enterprises Limited ha anunciat (9/11/2009) el llançament de Carina Press, una editorial exclusivament digital que operarà de manera independent als seus negocis editorials tradicionals. Els llibres digitals de la nova empresa seran, tots, lliures de DRM.

Els llibres es vendran directament des del lloc web de Carina Press i a través de llocs webs de tercers. Carina Press publicarà una àmplia gamma de llibres de ficció per a dones, des de novel·les romàntiques a eròtiques, des de ciència ficció a misteri, etc.

Carina Press actualment està creant el seu catàleg i preveu arrencar a l'estiu del 2010.

Font: Harlequin Press (9/11/2009)
Publicat el

El Kindle per a PC



Amazon acaba de llançar (10/11/2009) Kindle for PC, una aplicació de franc que permet llegir els llibres digitals del Kindle en l'ordinador personal (la versió per a Mac està en desenvolupament).

De moment es tracta d'una primera versió beta només disponible per a Windows XP, Vista i 7. L'aplicació permet tant llegir llibres que s'haguessin comprat prèviament pel Kindle com adquirir-ne de nous. A més, gràcies a WhisperSync, sincronitza l'última pàgina que ha estat llegida i les notes entre el Kindle i el PC. També permet crear marcadors i ajustar les fonts. Actualment l'aplicació no permet llegir els diaris, les revistes i els blogs del Kindle. Els usuaris de Windows 7 gràcies a la funcionalitat multitouch poden fer zooms i en el futur s'implementarà l'opció de passar de pàgina utilitzant els dits.



Font: Amazon
Publicat el

Energy Sistem anuncia el llançament d'un nou llibre electrònic de tinta electrònica

L'empresa alacantina Energy Sistem Soyntec S.A., dedicada a la fabricació d'electrònica de consum (reproductors multimèdia portàtils, marcs digitals, dvd portàtils, etc) ha anunciat el llançament a Espanya de dos models de llibres electrònics, els nous Energy Book 1060 i 2060, que posaran a la venda el proper 23 de novembre, al preu de 249 € i 299 € respectivament. Incorporen una pantalla de tecnologia de tinta electrònica E-Ink Vizplez, que fa 15 cm (en diagonal), 800 x 600 pícsels, 4 nivells de grisos, mides 17,8 cm x 12,9 cm x10 mm de gruix, amb un pes de 228 grams, 512MB de memòria interna i CPU de Samsung.

El model 2060 suporta els formats de EPUB, RTF, TCR, PRC, MOBI, OPF, OEB, HTM, HTML, CHM, FB2, DJVU, DJV, PNG, TIF, i GIF , i també tots els formats que suporta el model més econòmic 1060 TXT, DOC, PDF, PDB, MP3, WMA, WAV, APE, FLAC, AAC, JPEG, i BMP.

Energy Sistem, creada el 1992 i amb seu central a Finestrat (Alacant), té centres de fabricació de productes tecnològics de hardware a Àsia i oficines a Europa.

Font: Engadget (6/11/09)
Publicat el

Wikia i MagCloud arriben a un acord per publicar revistes


El servei MagCloud de Hewlett-Packard, dedicat a l'autopublicació de revistes, ha arribat a un acord (20/10/2009) amb el lloc web Wikia, gràcies al qual els usuaris podran crear revistes personalitzades a partir dels articles publicats a Wikia, que ja compta amb més de 50,000 comunitats actives que escriuen continguts al voltant de temes molt diversos.

El servei MagCloud, creat a l'abril de 2009 i que vàrem anunciar en aquest post de BEAT, també ofereix servei de distribució i enviament, sense limitació ni quantitats mínimes a l'hora d'encarregar impressió d'exemplars, a través de la xarxa d'impremtes digital offset en color de l'empresa Indigo, adquirida per Hewlett-Packard el 2002.
Publicat el

La revista Esquire incorpora animacions en 3D amb tecnologia de realitat augmentada

S'ha posat a la venda (9/11/09) el número de desembre de la revista nord-americana Esquire, que inclou pàgines amb codis QR (Quick Response Barcode, representats en forma de quadrats amb punts negres i blancs a l'interior) que permeten enriquir el producte amb tecnologia de realitat augmentada. Amb el terme de realitat augmentada es designa la visió en temps real del món físic real al qual s'hi incorporen imatges o dades generades per ordinador amb l'objectiu de crear una realitat mixta que combina el món real i el virtual. Quan es col·loca la pàgina amb el codi QR davant d'una pantalla webcam es visualitzen imatges i textos en 3D en moviment. Si es mou l'exemplar, l'animació de la pantalla també es va movent. En aquest cas Esquire integra codis QR en sis pàgines (coberta, articles de l'interior i anuncis). Per exemple, la imatge de la coberta, una fotografia de l'actor Robert Downey Jr. pren vida, i els textos salten de la coberta i giren al voltant del personatge. En un reportatge sobre moda masculina apareix una fotografia d'un model vestit d'hivern en una tempestat de neu, i mitjançant la realitat augmentada el temps millora, surt el sol, i el model es va traient roba d'hivern i posant roba d'estiu. La revista també inclou uns quants anuncis del nou model de Lexus, empresa patrocinadora de bona part d'aquesta campanya amb realitat augmentada.

Publicat el

Taoshu incorpora la realitat augmentada en el seu mètode d'ensenyament audiovisual




L'empresa de Singapur Taoshu, creadora de la sèrie de televisió del mateix i dels llibres i DVD per aprendre xinès mandarí, ha incorporat la tecnologia de la realitat augmentada en els seu programa d'aprenentatge audiovisual. La sèrie Taoshu està adreçada a nens i nenes de 3 a 7 anys, d'arreu del món, s'ha emès a través del canal NICKELODEON a 30 països, i els llibres i DVDs per aprendre l'idioma organitzats per nivells, es poden adquirir a través de la botiga del lloc web. El seu sistema d'aprenenatge es basa en la separació del text de les il·lustracions del text amb l'objectiu que els infants memoritzin els caràcters xinesos.

Amb el terme de realitat augmentada es designa la visió del món físic real en temps real al qual s'hi incorporen imatges o dades generades per ordinador amb l'objectiu de crear una realitat mixta que combina el món real i el virtual. Així, quan es col·loca la pàgina amb el codi QR davant d'una pantalla amb webcam es visualitzen imatges i textos en 3D en moviment.

El vídeo que hem penjat mostra com els personatges de la sèrie Taoshu prenen vida en 3D a la pantalla integrats amb la imatge de la nena que queda reflectida, quan ella situa el full de paper davant de la pantalla de l'ordinador i la webcam llegeix i interpreta els codis QR impresos sobre el paper. Una divertida manera d'aprendre nous mots en xinès.

Publicat el

Les noves aplicacions per llegir còmics en format digital sobre iPhone


Coberta del primer número de la sèrie Irredeemable, que l'editorial Boom! Studios distribueix a través de la plataforma ComyXology des de l'octubre 2009 al preu de 0,99$.

En l'actualitat existeixen diverses plataformes de distribució (botigues) de còmics digitals que permeten llegir còmics sobre iPhone i iPod Touch. Heus ací algunes de les més importants:
Publicat el

Marvel Comics llança una versió millorada del seu programa lector de pantalles


L'editora de còmics Marvel Comics ha llançat (13/10/2009) una versió millorada del seu programa lector de pantalles Marvel Digital Comics Reader 3.0, que afegeix algunes millores en la seva la interfície, entre les quals destaquen la tria del mode de lectura de les vinyetes, inclosa la modalitat vinyeta a vinyeta, i la incorporació d'una lupa per ampliar les bafarades de text sobre el dibuix. L'editorial ofereix un fons de 7.000 historietes de superherois (Spider-Man, The X-Men i Incredible Hulk, entre d'altres) que es poden llegir en línia a pantalla completa (amb una alta resolució d'imatge de 1.900 x 1.200 pícsels), mitjançant una subscripció de 4,99$ al mes.
Publicat el

La indústria musical obre noves finestres de negoci


En aquest article, el crític musical Santi Mayor Farguell, per tercer any consecutiu, ens parla de com viu la música el canvi de paradigma. Ultra l’interés en sí mateix per saber què està passant en el món musical, val la pena observar les semblances i diferències entre els móns de la música i de l’edició en paper.

El 2009, l’any de l’acceptació mediàtica i social de la crisi econòmica, va ser paradoxalment l’any en què la música popular va començar a destil·lar la sensació que els discursos victimistes sobre la pirateria, més o menys ponderats, estan passant a un segon terme. S’accepta el nou status quo, és a dir, el canvi de paradigma, i la indústria es mira menys el melic i posa fil a l’agulla per a reconsiderar les seves estratègies de negoci.

La indústria de l’Estat espanyol, seguint aquest nou plantejament, pressiona el Govern perquè legisli amb severitat contra la pirateria, i, alhora, es proposa crear entorns de descàrregues legals associada amb estudis i discogràfiques del món anglosaxó, de manera que, progressivament, la descàrrega de continguts fora dels circuits legalitzats quedi en evidència.

Pel que fa als creadors, l’edició, distribució i comercialització dels treballs discogràfics deixa de ser el principal objectiu industrial. El disc comença a ser el motiu, no imprescindible, a partir del qual posar en marxa la roda de les gires i la comercialització multicanal dels continguts audiovisuals. On fa anys hi havia els clàssics formats de la cinta de casset, el vinil i, posteriorment, el disc compacte, ara hi ha el disc compacte, el vinil (que recupera el prestigi i la popularitat entre els melòmans, perquè connota filiació autèntica vers la música popular i és un tret distintiu i una declaració d’intencions), els formats digitals (encapçalats encara per l’MP3) i la distribució en canals com els videojocs o els dispositius mòbils, que s’ha convertit en un mercat molt cobejat per les possibilitats de negoci que genera.

La descàrrega de continguts en terminals a petició dels usuaris (via SMS) ofereix un accés directe al client potencial, inimaginable quan la distribució dels continguts es feia en botigues i centre comercials. Els videojocs, una indústria en expansió, es mostren com un canal d’explotació dels drets editorials molt fructífer. Dos exemples destacats del 2009 van ser els dels jocs The Beatles: Rock Band, que disposa dels drets per a utilitzar el repertori dels Beatles, o Guitar Hero, alimentada explícitament amb les creacions de Metallica.

La indústria, per tant, digereix el cop i reacciona obrint finestres noves de negoci. L’edició perd preponderància i la distribució emergeix com a nou punt cardinal. La creació guanya en versatilitat a l’hora d’obtenir distribució, però en alguns casos perd els privilegis de què gaudia quan es limitava a pocs canals. Per als creadors, el negoci, abans que en els guanys derivats per drets d’autor de les còpies venudes de la seva obra, es focalitza en la interpretació d’aquesta obra en directe. Els autors són propietaris d’una singularitat única: només ells poden interpretar les seves cançons com a autors i intèrprets alhora. En el cas dels artistes de més anomenada, potser els més perjudicats per la pirateria, aquest valor afegit cotitza a l’alça en el mercat perquè els oients/consumidors estan disposats a pagar quantitats considerables per veure concerts en directe, i aquest cost compensa el descens de guanys per venda de discos.

Font: Anuari 2009 (Enciclopèdia Catalana)
Publicat el

Bridgestone presenta un prototip de llibre amb paper electrònic flexible en color


L'empresa japonesa Brigdestone ha anunciat (26/10/2009) la presentació d'un llibre electrònic amb paper flexible en color. El dispositiu combina la tecnologia propietària de paper electrònic anomenada Quick-Response Liquid Power Display (QR-LPD), amb un filtre de color, i una tablet de la també empresa japonesa Wacom Co Ltd, que permet fer anotacions sobre la pantalla amb llapis electrònic. Per tal de poder incorporar la prestació de les anotacions Bridgestone ha millorat notablement el refrescament de pantalla del dispositiu de paper electrònic en color sobre el qual ja feia anys que hi treballava, fins a arribar als 0,8 segons, tal com ja us anunciàvem en aquest post de BEAT.

Es tracta d'un prototip funcional, amb una pantalla que fa 27,2 cm en diagonal i 5,8 mm de gruix, amb capacitat de processament de dades, funcions bàsiques d'una terminal de comunicació de dades i la possibilitat de connexió a telèfons mòbils. A partir de la propera primavera començarà la fase de test amb els usuaris, el pas previ al seu llançament comercial.

La presentació d'aquest nou dispositiu ha tingut lloc amb pocs dies de diferència de l'anunci del tancament de la planta de pneumàtics de Bridgestone a Àustràlia - que ha suposat l'acomiadament de 900 persones-, i que anunciés que deixaria de ser el proveïdor oficial de pneumàtics del Campionat de la Fórmula I, a finals de la temporada 2010. En el comunicat expliquen que davant "l'impacte de la contínua evolució del negoci volen redirigir els seus recursos vers el desenvolupament d'aquelles tecnologies innovadores i productes estratègics que assoleixin els objectius de l'empresa i reforcin la seva reputació com a empresa líder tecnològica".
Publicat el

El llibre digital, l'aplicació estrella en l'iPhone


Segons Flurry (1/11/2009), una companyia nord-americana que es dedica a realitzar anàlisis en el sector dels mòbils, el llibre digital ha assolit una gran popularitat en l'iPhone, tant que ja està superant als jocs quant a noves aplicacions.

L'iPhone és un dispositiu versàtil que ja ha afectat significativament els models de negoci de la música, els jocs i altres mitjans i categories de la indústria de l'entreteniment. Des que Apple va llançar l'App Store el juliol de 2008, les aplicacions de jocs per a l'iPhone han predominat en aquest dispositiu. Des del mes de setembre, però, Flurry ha observat que les novetats en aplicacions de llibres superen a les dels jocs.

Amb més de 57 milions d'aparells funcionant amb l'iPhone OS, Apple és la plataforma de lectura digital més utilitzada. En el seu informe de juliol, Flurry estimà que més de 3 milions de persones llegeixen regularment en l'iPhone. Arran de la coincidència generalitzada en què el format de l'aparell és petit per a gaudir d'una bona lectura en llibres extensos, la rumorejada tablet d'Apple (de format més gran que l'iPhone) podria esdevenir una referència en el sector dels aparells de llibres electrònics.

Font: Flurry (1/11/2009)
Publicat el

Les telefòniques, al darrere del llibre electrònic


El proveïdor de serveis mòbils de Vodafone té previst llançar una plataforma de contingut obert per a llibres electrònics l'any que ve. La revista Werben und Verkaufen informa (28/10/2009) que la nova plataforma serà presentada a la convenció Cebit de març de 2010. Diversos editors, com Axel Springer, ja han signat una carta d'intencions per fer disponible el seu contingut a la plataforma i el pla és que els ingressos es reparteixin 50/50 entre Vodafone i les editorials participants.

D'altra banda, segons informa EFE, Telefónica ha començat a estudiar les possibilitats del llibre electrònic per entrar en aquest nou negoci al costat de les editorials i fabricants de dispositius, ja que compta amb la tecnologia per a la digitalització de continguts, plataformes de distribució en-línia i tarifes planes.

El director de Multimèdia de Telefónica de España, Luis Ezcurra, va explicar (28/10/2009) que aquesta operadora aposta per un nou entorn de gaudi en-línia dels continguts informatius i editorials, amb els actors implicats del sector. La modificació de la forma de vendre els llibres permetrà, va dir, que entrin en el negoci nous agents com són els cercadors i les operadores de telecomunicacions. L'objectiu, va indicar, és crear valor sobre la base d'una nova distribució alternativa i sostenible.

Font: na.presseportal (28/10/2009) i fonts diverses
Publicat el

Simon & Schuster comença a vendre capítols independents de llibres en format digital


L'editorial nord-americana Simon & Schuster començarà a vendre capítols independents en format digital de títols de l'exitosa col·lecció YOU, sobre divulgació mèdica. Es tracta de llibres escrits pels populars doctors en medicina Michael F. Roizen i Mehmet C. Oz. Aquesta iniciativa forma part de la creació del projecte Sharecare, Inc, una plataforma sobre divulgació mèdica que té com a objectiu simplificar la cerca de informació sobre temes de salut i benestar a través de l'organització de multiplicitat de preguntes i respostes sobre salut. L'empresa, que es llançarà durant el 2010, ha estat creada pel Dr. Oz i per l'empresari Jeff Arnold, fundador del portal de divulgació mèdica WebMD i director de l'estratègia digital global de l'empresa Discovery Communications. Altres socis de la plataforma Sharecare, Inc. són Discovery Communications (propietari de nombrosos canals de televisió com ara Discovery Channel, Animal Planet, Planet Green, entre d'altres), Harpo Productions (productora de programes de televisió, com ara The Oprah Winfrey Show), Sony Pictures Television, i HSW International (empresa global de continguts per internet), i compta amb la participació de diversos hospitals (Cleveland Clinic, Johns Hopkins Medicine i NewYork-Presbyterian Hospital) i les contribucions del Dr. Michael Roizen, Deepak Chopra, Dr. Dean Ornish, la Societat de Cirurgians Toràcics, així com diverses editorials, com ara Simon & Schuster, Harmony Books, i HarperCollins.

Simon & Schuster ha creat un widget que permet a l'usuari comprar el capítol individual d'un llibre on es troba la resposta a la pregunta que ha plantejat sense que l'interessat hagi de comprar el llibre sencer, tot i que també pot comprar el llibre complet en els tres formats disponibles, digital, paper i àudio. En aquests moments el widget ja funciona al popular lloc web Ask Doctor Oz. El preu dels capítols oscil·la entre 2$ i 3 $, i inclouen un sistema de protecció DRM. Sharecare Inc. i Simon & Schuster tenen intenció d'oferir aquesta iniciativa comercial a d'altres editors i autors.

La venda d'un o dos capítols independents d'un llibre suposa una variant en el model de comercialització dels llibres digitals.

Font: Publishers Weekly (2/11/2009)
Publicat el

Lector d'EPUB en el navegador Firefox


Michael Volz acaba de desenvolupar una extensió per al Firefox anomenada EPUBreader que permet llegir fitxers EPUB directament des d'aquest navegador, per tant sense haver de sortir d'aquest programa. L'extensió, etiquetada encara com a experimental, es pot descarregar en aquesta adreça. Actualment només funciona amb ordinadors amb sistema operatiu Windows.

EPUBreader permet llegir fitxers EPUB que estan a Internet o fitxers que estan en el propi ordinador (com el de la fotografia adjunta). Els fitxers originals EPUB són guardats en el propi ordinador de l'usuari (en la carpeta del perfil personal de Firefox) i, a més, un bookmark (ePub-Library) permet gestionar la llista de llibres llegits. Altrament, no pot llegir llibres amb DRM.