Publicat el

França i Luxemburg equiparen l’IVA dels llibres digitals amb el dels impresos

França i Luxemburg són els primers països de la Unió Europea en equiparar l’IVA dels llibres digitals amb el dels llibres impresos. El parlament francès (Assemblea Nacional i Senat) va votar el proppassat 16 de novembre de 2011el pressupost per al 2012 que incloia l'augment tipus d'IVA reduït del 5,5% al 7% com a part d’una sèrie de mesures financeres destinades a pal·liar el dèficit públic de l'estat francès. I els llibres, en el seu conjunt, formen part de la categoria de productes de consum als quals s’aplica el nou IVA reduït. Val a dir que alguns productes de primera necessitat (com ara productes destinats a l’alimentació humana i animal, i altres excepcions) continuen tenint un IVA reduït del 5,5%. En una recent votació (21/12/2011) l'Assemblea ha decidit ajornat tres mesos l'aplicació de l'IVA reduït en els libres impresos i serà vigent a partir de 1 d'abril 2012, i no pas de l'1 de gener com s'havia aprovat en un principi. Aquesta moratòria s’ha pres per donar més temps a les llibreries i editorials per adaptar-se a les noves circumstàncies. Tanmateix, aquest ajornament no afecta la decisió de reduir l'IVA dels llibres digitals, que fins data d’ahir era del 19,6%.

Per la seva banda Luxemburg ha anunciat (12/12/2011) que a partir de l’1 de gener de 2012 els llibres digitals han passat a tenir l’IVA reduït del 3%, el mateix percentatge que tenien els llibres de paper d’ençà l'any 1992. Casualitat o no,  les oficines centrals europees d’Amazon estan situades precisament a la ciutat de Luxemburg.

Recordem que l'equiparació de l'IVA per a tots els formats dels llibres s’emmarca en la directiva de la Unió Europea, que el 2009  acordava impulsar  l’IVA reduït per als llibres digitals a partir de 2011 (vegeu la nota de premsa). I  tot i  que no es tractava d’una mesura obligatòria i els països han mantingut un IVA més alt per als llibres digitals (per exemple Espanya aplica 18% per als digitals versus 4%, Itàlia 21% versus 4%, Alemanya 19% versus 7% o el Regne Unit 20% versus 5%), sembla ben lògic que a mesura que el llibre digital va guanyant  pes es reivindiqui la seva consideració de llibre en tant que producte cultural necessari, a tots els efectes.