Publicat el

TenPages i Unbound, dues editorials que apliquen el patrocini col·lectiu com a model de negoci

El patrocini o mecenatge col·lectiu  (en anglès crowd funding)  o micromecenatge és la captació de diners i recursos de particulars mitjançant petites donacions, habitualment a través d'internet, amb l'objectiu de donar suport a persones, moviments, campanyes electorals o solidàries, ajuda humanitària, projectes artístics i empresarials. Des de finals dels 90 es creen, sobretot als EUA, empreses nascudes per micropatrocini col·lectiu de caire molt divers. Aquest nou model de negoci s'ha anat expandint arreu, i a prop també trobem alguns exemples,  com ara el portal català Verkami,  llançat a finals de 2010, amb seu a Mataró, i Lanzanos, creat el 2010 a Madrid amb el suport del diari Público.

En el món editorial es comença a aplicar el patrocini col·lectiu, i continuació us presentem dos casos de l'àmbit europeu.

Valentine Van Der Lande,
fundadora i directora de TenPages

En primer lloc Ten Pages, empresa holandesa creada per l'emprenedora Valentine Van Der Lande, amb el portal  en funcionament des de principis de 2010. Es tracta probablement de la primera plataforma editorial professional basada en el mecenatge col·lectiu. Segons la seva web ja són 42 els autors que han aconseguir recaptar 10.000 euros per publicar i promocionar el seu llibres de manera professional. L'escriptor o escriptora aspirant penja un mínim de deu pàgines (d'aquí ve el nom de l'empresa) del manuscrit, conjuntament amb un resum de les idees principals de l'argument i el projecte, i el públic decideix quina publicació tirarà endavant invertint en els projectes preferits amb la compra d'"accions" per un valor mínim de 5 euros. Quan un manuscrit aconsegueix reunir 2.000 accions, TenPages el publica i el ven a través dels canals habituals.

D'aquesta manera les editores s'aseguren que els costos inicials queden coberts, i els guanys de les vendes es reparteixen entre la llibreria, l'editor i l'autor i els accionistes del llibre, tot i que no indiquen en quina proporció.

Un altre cas és l'empresa anglesa Unbound, presentada recentment a la revista The Bookseller (6/6/2011). Es tracta d'una iniciativa de John Mitchinson, ex director de màrqueting de la llibreria Waterstone's, conjuntament amb altres autors,  que compta amb el suport de l'editorial Faber & Faber. Un autor exposa la seva idea i si té prou suport dels lectors el llibre continua endavant i Unbound publica el llibre.

Enginyós és el reclam de la web on s'invita als particulars a participar en la creació d'un llibre:
Per primera vegada podràs tenir a les mans un llibre que sense tu no existiria.

Els inversors obtenen recompenses de diversos nivells, segons la seva implicació: per una donació de 10 lliures esterlines té dret a rebre el llibre en format electrònic, per 20 lliures figura el seu nom a la contracoberta i se li envia el llibre en tapa dura, per 50 lliures té dret a una dedicatòria personalitzada, tramesa del llibre en tapa dura i en format ebook; i per 250 lliures s'afegeixen a tot l'anterior dues invitacions per a un dinar amb l'autor i els fundadors d'Unbound. I tothom que fa donacions pot seguir el procés de creació de llibre a través d'una pàgina privada del seu autor o autora favorit.

L'equip d'Unbound estarà format per editors i dissenyadors freelance, i l'editorial repartirà amb l'autor el 50% del benefici net que generin les vendes del seu llibre.