Les quatre principals plataformes de distribució existents actualment a França han decidit unir forces amb caràcter d'urgència i crear un portal d'accés comú per oferir llibres digitals (mitjançant descàrrega). En un comunicat de premsa conjunt publicat a diversos mitjans, Eden Livres (grups editorials Flammarion, Gallimard, La Martinière/Le Seuil), Numilog (grup Hachette-Livre), E-Plateforme (Editis/Média participations/Michelin) i ePagine anuncien que estan preparant el llançament d'un portal anomenat 1001librairies.com, que oferirà serveis comuns a les llibreries, biblioteques i particulars. En el portal, que s'obrirà el proper mes de juny juny i es preveu en ple funcionament al setembre, s'integraran els fitxers digitals dels llibres i les dades descriptives dels llibres (metadades) de totes les editorials representades per aquestes plataformes, les quals representen la major part de la producció editorial francesa. És a dir que es tracta d'un agregador, un servei que facilita l'accés a publicacions digitals a través d'una interfície comuna, però els fitxers i la informació dels llibres continuaran hostatjant-se a les màquines de cadascuna d'aquestes plataformes. Ara per ara no sabem el marge que es queda l'agregador, una dada important per valorar l'economia del llibre.
Heus ací la justificació d'aquest moviment empresarial tal i com s'explica en el mateix comunicat:
"El desenvolupament dels llibres digitals a França obliga trobar una ràpida solució per permetre a tots els llibreters mostrar a la seva pàgina web, en el mateix espai, un catàleg de tots els llibres disponibles en format digital, i als seus clients afegir-los a un carro de compra únic, amb independència de la plataforma que gestiona l'accés a arxius i a dades descriptives d'aquests llibres".
Estem assistint a un moviment estratègic en el món editorial francès, el qual ja havíem anunciat fa uns mesos en aquest post de BEAT, que respon a la necessitat dels agents implicats de trobar ordre i racionalitat en el mercat. Per contextualitzar el tema recordem que el febrer de 2010 es fa públic l'informe Zelnik, elaborat per mandat del Ministre francès de Cultura i Comunicació Frédéric Mitterrand, en el qual es recomanava l'adopció mesures immediates i concretes amb l'objectiu de desenvolupar el mercat del llibre digital a França. Tres són les recomanacions bàsiques que recull l'informe: mantenir el preu fix per al llibre digital, invertir massivament en la digitalització dels fons i crear una plataforma única de distribució. Efectivament, l'informe recomana als editors que organitzin la seva oferta en una plataforma comuna i amb formats homogenis, per facilitar la feina als llibreters.
I és aquí on cal fer una menció especial als llibreters, ja que aquest agregador serà una realitat no només gràcies a l'esforç de les plataformes de distribució (i de les editorials que hi ha darrere), i a l'auspici del govern francès, sinó també gràcies a les llibreries que han mogut els fils per no quedar-se fora del mercat de les vendes de llibres per Internet. Precisament l'any passat i amb aquest objectiu una trentena de llibreries franceses independents crearen el Portail de la Librairie Indépendante (PL2I), que des del proppassat mes de març ha adoptat oficialment el nom de 1001librairies.com.
Caldrà seguir de prop com es desenvolupa aquest model de venda a França per anar esclarint alguns aspectes que encara són poc clars: els marges que es queda l'agregador i les plataformes, el preu dels llibres, el paper de la FNAC, i com funciona el sistema de compra.
Font: Nota de premsa íntegra publicada al bloc d'ePagine (12/5/2010) i l'Informe
"Creation et Internet. Rapport au Ministre. Ministère de la Culture et de la Communication", de Patrick Zelnik, J. Toubon i G.Cerutti, gener 2010.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada