Publicat el

Google i Yahoo, els anuncis amb base els interessos dels usuaris

A mesura que a Internet creix la inversió en publicitat també s'incrementen les eines per a dominar-la, controlar-la i fer-la més efectiva. Deixant de banda les eines que mesuren les audiències i que han estat i són motiu de polèmica (en concret l'OJD sobre l'ús del seu sistema el 10 de març passat), darrerament s'han produït dues notícies que avancen cap a una publicitat més personalitzada.

El febrer del 2009 Yahoo! presentà uns nous serveis de màrqueting digital. Un d'ells permet dirigir-se a persones amb anuncis gràfics a mida basats en els termes que els usuaris empren en el cercador de Yahoo; un altre, modifica els anuncis en funció de les pàgines que ha visitat l'usuari i la seva activitat en aquests llocs. L'empresa també està preparant una eina de publicitat en cerques que permetrà els comercials controlar a quina hora del dia i en quin dia de la setmana volen que es vegin els anuncis, i a quina edat i gènere volen dirigir-los. D'altra banda, però, Yahooo va aturar el 2 de febrer del 2009 el seu servei de publicitat en feeds, servei que s'havia llançat el 2005.

Quant a Google, el gener d'aquest any anuncià que l'empresa aturava el programa Google Print Ads, un servei que pretenia estendre el sistema publicitari de Google del món en línia al món fora de línia. Aquest programa va ser llançat a finals del 2006 amb la col·laboració de cinc diaris i, en el moment del seu tancament, disposava de 807 clients.

En la línia d'afavorir l'increment dels ingressos de les pàgines web, Google va presentar (11/03/2009) els seus plans per a publicar anuncis basats en els interessos dels usuaris d'AdSense.

Fins ara els anunciants han aprofitat la publicació d'anuncis per orientació contextual o per ubicació en les pàgines. Per exemple, si un usuari cerca "càmera digital" a Google obtindrà anuncis relatius a càmeres digitals. I si un usuari està visitant una web d'un dels partners d'AdSense, veurà anuncis basats en el contingut de la pàgina: per exemple, si es troba en una pàgina d'esports veurà anuncis de sabates esportives. Un sistema basat en descriptors o paraules clau.

Però aquest sistema de publicitat no sempre és prou efectiu. Amb el nou sistema, llançat en fase beta i que s'aplicarà al llarg del 2009, serà possible arribar als usuaris segons la seva interacció amb els llocs, com visites a la pàgina de l'anunciant i en funció dels seus interessos. Els anuncis s'associaran a categories d'interessos (esports, cotxes, animals, etc) amb el navegador de l'usuari, el qual registrarà els tipus de llocs i les pàgines que visita. Google utilitzarà les categories d'interessos per a mostrar a l'usuari els anuncis més rellevants.

Google, que no és l'unica companyia que ofereix anuncis basats en els interessos afronta el nou sistema declarant la seva transparència i la capacitat d'elecció per part de l'usuari. Google ha construït una eina anomenada Ads Preferences Manager (Gestor de preferències d'anuncis) que permet a l'usuari veure, esborrar o afegir categories d'interessos associades amb el seu navegador per tal que pugui rebre els anuncis que més li interessen. A més, l'usuari sempre pot suprimir la cookie de l'AdSense (la qual es mantindrà inactiva encara que se suprimeixein les cookies del navegador mercès a un plug-in que en manté l'elecció).

En resum, Google pretén oferir anuncis rellevants als seus usuaris, relacionats amb els seus interessos i, per tant, ajudar els anunciants a assolir els objectius de les seves campanyes i a propietaris de webs per tal que generin ingressos de la forma més efectiva. Amb això pretén que l'anunci sigui un servei a l'usuari.