Publicat el
dijous, de març 20, 2008
Suècia estudia el pagament d'un cànon televisiu per la compra d'ordinadors
L'agència sueca de llicències de televisió Radiotjänst està impulsant la implantació del pagament d'un cànon televisiu anual a l'hora d'adquirir un ordinador, que voltaria les 2.000 corones sueques (211 €). La proposta sorgeix després que la televisió pública sueca, Sveriges Television (SVT), anunciés l'emissió de la seva programació a través d'internet. Segons Radiotjänst, els ordinadors s'haurien d'acollir al mateix cànon que ja s'aplica per la compra d'aparells de televisió, perquè l'usuari rebrà un servei similar a través de les dues plataformes. No obstant això, el projecte contempla que les persones que ja han pagat la llicència per la compra d'un televisor (el 90% d'unitats familiars a Suècia) no hagin de tornar pagar una quota extra per la compra d'un ordinador. Aquesta mesura per tant afectarà bàsicament els estudiants, que solen adquirir ordinadors amb connexió a internet i no televisors.
El 2007 es van implantar a Alemanya mesures similars a les que ara es discuteixen a Suècia, però a Alemanya, la llicència per l'adquisició d'ordinadors amb connexió a internet es va equiparar al cànon per l'adquisició d'un aparell de ràdio, que és de 66 € anual, i no al dels aparells de televisió, que ascendeix a 204 € anuals, i cal notar que els internautes alemanys que no han adquirit ni ràdio ni televisor han de pagar una quota de 5,52 € mensuals per connectar-se a internet. Els models de finançament de les televisions públiques europees són diversos. A Espanya la televisió pública es financia a través dels impostos i la publicitat; a França, a través d'un cànon televisiu de 116 € anuals per televisor, a més dels ingressos publicitaris, tot i que l'actual govern està estudiant eliminar la publicitat i augmentar el gravàmen per la compra d'ordinadors, televisors i dispositius mòbils nous per sufragar la televisió pública; a la Gran Bretanya, la BBC es financia a través d'un cànon anual de 200 € i no emet publicitat; a Itàlia els ingressos provenen de la publicitat i d'un cànon anual de 108 €, que poques persones paguen, mentre que a Alemanya, la televisió pública es financia en un 80% mitjançant el pagament del cànon de 204 € i la resta prové de la publicitat.
Tot fa pensar que tard o d'hora la Unió Europea haurà d'afrontar un debat general sobre el finançament de les televisions públiques, davant la controvèrsia social que provoca l'elevat deute públic que generen i l'auge d'internet com a nova plataforma televisiva.
Font: European Journalism Center (19/3/2008)
Beat, Observatori de l'edició digital, és un blog/web (www.beat.cat) sobre les tecnologies de la informació i la comunicació en el món de l'edició. És una proposta de Iolanda Bethencourt i Josep Maria Vinyes. Us animem a participar-hi i a col·laborar-hi amb els vostres comentaris, suggeriments i articles (beat@beat.cat).
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada