Publicat el

La literatura en línia esdevé un gran negoci editorial a la Xina

 Han Han el popular autor, blocaire i pilot de cotxes xinès, publicà  a finals de 2009 la novel·la bestseller Ta De Guo (El seu país) a través del portal Qidian.com (del grup Shanda Literature) de forma serialitzada. 


La gran sensació en la publicació de continguts de ficció a la Xina en els darrers anys ha estat l'eclosió de la "ficció web", és a dir, la narrativa de ficció escrita expressament per a ser publicada en línia. Es tracta d'un tipus de literatura que consumeixen prop de 195 milions de persones a la Xina, en una modalitat que ens és totalment desconeguda a Occident. Aquests llocs són increïblement populars i atrauen més del 40% del total de persones que utilitzen internet. Un dels exemples més destacats és l'editorial xinesa Shanda Literature, que forma part de la productora de vídeojocs Shanda Interactive Entertainment Limited. L'empresa té sis portals diferents d'autopublicació que publiquen i hostatgen milers d'històries de tot tipus de gènere, com ara novel·les realistes, romàntiques, ciència ficció i fantasia, que es publiquen de manera serialitzada. Quan un autor o una autora assoleix un cert grau de popularitat, l'inviten a ser un autor VIP i els seus escrits són traslladats a una secció diferent de la web, on els lectors poden llegir alguns capítols de manera gratuïta, però han de pagar si volen continuar llegint els següents capítols. Es tracta, per tant, d'una aproximació al model "freemium". Les quantitats a pagar són molt petites, uns 2 o 3 iuans (que al canvi són entre 20 i 35 cèntims d'euro) per poder llegir 100.000 paraules, però amb milions de lectors i lectores pot arribar a ser una empresa força lucrativa per als autors.

Per l'editorial les publicacions representen no només el guany generats pels micropagaments, sinó que serveixen de plataforma per descobrir històries que podran ser adaptades per a la televisió  o els vídeojocs. Shanda, a més a més ha llançat el seu propi lector de llibres electrònics, el Bambook (presentat a la Fira de Frankfurt 2010), que incorpora connexió a internet wi-fi i 3G, sistema operatiu Android i ofereix accés directe a la llibreria digital.  

Shanda estima que el 45% dels seus 70 milions de visitants únics estan disposats a pagar per llegir ficció original i que la tendència creixerà amb la progressiva adopció del model de la web mòbil a la Xina.

Font: Future Book (25/10/2011)