Publicat el

Models de negoci (I): el cas de PlayTales


Vull començar aquesta serie d’articles sobre edició digital i il·lustració parlant de dos models de negoci oposats però que han esdevingut dos referents en la creació de contes infantils digitals.

Per una banda hi hauria el model de PlayTales, amb una única aplicació que funciona com a tenda del seu ampli fons editorial. Per l’altra, l’editorial independent afincada a Londres Nosy Crow, que amb només tres aplicacions al mercat s’ha posicionat com a referent internacional. Totes dues iniciatives son natives digitals, però mentre que en la primera el seu àmbit d’actuació és només digital, la segona també és editora en paper.

Darrere PlayTales està l’empresa Genera Interactive. Fundada a Sevilla a l’any 2003, Genera és una de les principals empreses desenvolupadores d’aplicacions mòbils de l’Estat espanyol (segons The App Date). La seva hiperactivitat assistint a totes les fires i congressos del sector mòbil i editorial els ha permès tenir molta visibilitat als mitjans i aconseguir el favor dels públic consumidor de contingut digital. Han guanyat nombrosos premis com ara l’AppCircus celebrat al Bdigital Apps (Barcelona 2011) l’AppCircus Audience Award al Mobile World Congress (Barcelona 2012).

Van començar en el món de l’edició de contes infantils creant TouchyBooks a l’octubre de 2010 i amb itbook és una de les veteranes del sector Espanya. En aquells moments inicials oferia serveis de producció tant a autors i il·lustradors com a les editorials tradicionals de paper. Així, el novembre de 2010, mercès a aquests acords de col·laboració, van aconseguir tenir un catàleg de partida prou variat i de qualitat. Alguns exemples son títols com ara M'he fet pipí! de l’autora Anna Canyelles i el il·lustrador Agustín Comotto, editat en paper per Edebé, els Contes de Teo de Violeta Denou i Carla, ¿Quién me quiere más?  de José Luis Ágreda, aquests dos darrers editats per Timun Mas.

Aprofitant l’experiència adquirida en el mercat dels jocs, de seguida van entendre el funcionament de la venda en línia, i com posicionar-se dins del competitiu mercat internacional d’aplicacions per a dispositius mòbils. Així aviat començaran a crear contingut propi disposant a l’actualitat de prop de 75 aplicacions a la venda. Al febrer de 2012 es renoven canviant la marca comercial Tochybooks per PlayTales i afegint jocs a la seva plataforma.


Lluís M. Abián
Il·lustrador i director d'iLUBUC