Publicat el

Amazon accepta les condicions de Macmillan d'apujar el preu dels seus llibres en format Kindle



Ha estat un cap de setmana trepidant pel contenciós entre Amazon i Macmillan. Després de la retirada temporal dels llibres Macmillan del seu portal (29/1/10), Amazon finalment ha acceptat les condicions de Macmillan i els vendrà al preu que fixi l'editorial. El director executiu de l'editorial nord-americana, John Sargent, explicava les raons de les desavinences amb Amazon en una carta adreçada a la comunitat d'autors, il·lustradors i agents literaris que col·laboren amb Macmillan. Les raons de la retirada eren que Amazon no acceptava les noves condicions que Macmillan ha presentat als distribuïdors (inclosa la botiga iBook d'Apple, que anunciàvem en aquest post de BEAT). Això és, a partir del mes de març l'editorial vendrà els seus llibres als distribuïdors amb un 30% de descompte - recordem que Amazon demana el 50% de descompte-, i el preu final del llibre el fixarà Macmillan i no pas distribuïdor. Macmillan proposa que les novetats i els bestsellers es llancin al preu entre 12,99$ i 14,99$, i no pas a 9,99$, que és el preu habitual que ha establert Amazon. Després de retirar els llibres de Macmillan d'un dia per l'altre, finalment Amazon ha acceptat les condicions i ha tornar a incorporar-los (31/1/2010) en la seva web. Val la pena notar que Macmillan també ha anunciat que la majoria de novetats editorials es comercialitzaran al mateix temps en versió paper i en versió digital i que els preus inicials fixats podran anar canviant.

Amazon accepta les demandes de Macmillan, segons expliquen en una carta als clients, perquè és una de les sis grans editorials, i no volen deixar als seus clients habituals sense aquesta oferta. Tal i com diu Amazon en la seva declaració pública, deixen en mans dels clients decidir si troben raonable pagar 14,99$ per un bestseller digital.

Moltes preguntes sorgeixen arran d'aquest afer. És la proposta de Macmillan d'augmentar el preu dels bestsellers digitals una estratègia per no canibalitzar les vendes de la versió en paper? Quantes editorials seguiran l'exemple de Macmillan? Com reaccionaran els compradors de llibres digitals davant d'aquest augment de preu? Amazon ha acceptat les condicions per la competència que li pugui fer la iBookStore d'Apple?

Font: Boing Boing (29/1/2010) i The New York Times (29/1/2010) i Mashable (31/1/2010)