Publicat el

Éditions Robert Laffont, Orange i Jacques Attali proposen un hiperllibre



L'editorial francesa Editions Robert Laffont, l'empresa de telefonia mòbil Orange (France Telecom) i l'economista i escriptor Jacques Attali, han llançat (14/9/009) el títol Sens des Choses, que promocionen com el primer "hiperllibre". Es tracta d'un llibre de paper de 320 pàgines que incorpora 83 codis de barres (flashcodes), amb l'objectiu que el lector pugui accedir a contingut extern multimèdia d'internet (vídeos, música, interactivitat), a mesura que va llegint. S'hi pot accedir des del mòbil o des d'internet. Orange ha desenvolupat una aplicació que permet accedir a l'hipercontingut mitjançant l'activació de codis de barres que el mòbil escanneja. Per a això cal teclejar el text "flashcode" i enviar-ho a un número i seguidament l'usuari rep un enllaç que porta a una aplicació que es pot descarregar. El model proposa l'accés als flashcodes gratuït, durant els primers 6 mesos. També es pot accedir al contingut des d'internet a través del portal www.hyperlivre-lesensdeschoses.com, que consta de cinc canals de televisió per internet, una per a cadascuna de les cinc seccions del llibre. El contingut del llibre, escrit per Jacques Attali en col·laboració amb la periodista Stéphanie Bonvicini, consisteix en l'edició i actualització de les intervencions a la cadena France Culture el 2007, d'una trentena d'interlocutors de Jacques Attali, polítics, científics, economistes, escriptors (Michel Rocard, Simone Veil, Nathalie Kosciusko-Morizet, Philippe Sollers, Erik Orsenna, Christophe Aguitton ...) que reflexionen al voltant de temes d'actualitat.

Malgrat el tiratge anunciat de 50.000 exemplars, aquesta experiència parteix d'algunes limitacions. Per exemple, en aquests moments, només el 26% del parc de dispositius mòbils francès pot llegir els flashcodes (iPhone i Android no), alhora que proposa una experiència de lectura concebuda especialment per als abonats a una tarifa plana de connectivitat mòbil, si no volen acabar pagant més que els 21 € que val el llibre.

Tot i així, cal destacar que es tracta del primer exemple comercial en el món del llibre on s'ha aplicat el concepte de la realitat augmentada , i caldrà seguir com evoluciona aquesta iniciativa.