Publicat el

Un 25% de professionals de l'edició preveu que les llibreries deixaran d'existir en 50 anys

El llibre de paper encara durarà 50 anys, però les llibreries no duraran tant. Aquest, al menys, és el veredicte que es desprèn de l'enquesta portada a terme a l'inici de la Fira de Frankfurt, en la qual van prendre part 1.324 professionals del sector, des d'editors fins a professionals del màrqueting, llibreters i agents literaris, provinents de 86 països. Gairebé la quarta part dels enquestats creuen que les llibreries hauran deixat d'existir el 2057, mentre que només un 11% pensa que el llibre de paper serà obsolet i un 10,5% opina que els lectors electrònics desbancaran el paper. En un món cada vegada més globalitzat, el 27% preveu un creixement dels llibres traduïts. El 44% dels participants van identificar l'ús dels lectors de llibres electrònics com una àrea clau de creixement del sector i més de la meitat van identificar la digitalització com el gran repte al que s'enfronta la indústria editorial, amb especial preocupació entre els professionals dels països anglosaxons. Un 22% dels enquestats va considerar com un repte la generació de contingut per part dels usuaris i gairebé un terç dels enquestats preveuen que el futur la Xina serà el mercat dominant de la indústria de l'edició.

La digitalització ha estat un dels temes claus de la fira d'enguany i n'hi han dedicat unes quantes sessions, entre les quals han destacat la 21ena Trobada de Directors de Drets Internacionals, una taula rodona sobre contingut en-línia lliure versus contingut de pagament, amb la participació de la Fundació Wikipedia i Brockhaus Duden Neue Medien, i la taula rodona A la recerca de les vendes globals digitals, amb la intervenció d'executius de Penguin Group, Holtzbrinck, HarperCollins i RandomHouse. Amazon i Google han estat presents a la fira i els proveïdors de productes digitals han crescut un 10% amb relació als anys anteriors.

Durant la roda de premsa inaugural, el director de la Fira de Franfkurt Jürgen Boos, va dir que la fira no tracta simplement de llibres, sinó que és una "fira de continguts". També va suggerir que "el llibre és només un dels mitjans transmissors de contingut", que el "contingut del producte que comercialitzem no només és cultural, sinó també un article de consum polític" i que "ja havia arribat el moment d'afrontar el tema de la digitalització".

Font
: The Guardian Unlimited (10/10/2007)