Publicat el

Apple posa a ratlla els grups mediàtics belgues

Apple posa a ratlla els dos grups mediàtics belgues més importants. Segons declaracions de Gert Ysebaert, del grup Corelio i William De Nolf, del grup Roularta al diari belga De Tijd, Apple ha enviat un escrit a la seves empreses, advertint-los que totes les subscripcions d'accés a contingut per iPad que ofereixen als seus clients hauran de passar per iTunes. D'aquesta manera, Apple s'assegura el cobrament del 30% del preu de la subscripció, que és el percentatge que cobra als editors per les descàrregues d'aplicacions a través de l'AppStore/iTunes. Fins ara aquests mitjans belgues oferien als seus subscriptors a la versió impresa dels diaris la possibilitat de poder consultar-los també a través de l'iPad de manera gratuïta, com un servei plus per fidelitzar i premiar els clients.


A hores d'ara es desconeix si les pressions que han rebut els grups belgues són un cas aïllat o s'estendran a d'altres editorials que segueixen el model belga.

En paraules de Gert Ysebaert,
Apple està canviant les regles mentre el partit encara està en joc.

La potencialitat de l'iPad per crear una experiència lectora interactiva i gratificant és molt gran, i moltes editorials editorials de diaris i revistes han vist en l'iPad una esperança per donar vida als seus productes, a canvi que Apple es quedi el famós 30% del preu de cada publicació digital que es descarrega des de l'App Store o des d'iTunes. Tanmateix també implica certs desavantatges. El problema per als editors rau per una banda, en que els subscriptors no voldran tornar a pagar una possible doble subscripció, o augment del preu de la subscripció.

D'altra banda, i no menys important, els editors no veuen amb bons ulls la possibilitat de perdre la relació directa amb els seus clients, ja que el control de les dades i la gestió de les subscripcions per l'iPad passaria directament a Apple, que es nega a compartir les dades dels usuaris de l'iPad amb les editorials que proporcionen contingut.

Per contextualitzar la notícia cal recordar que Apple i News Corporation llançaran en unes poques setmanes un servei de notícies per a iPad anomenat The Daily. Es tracta d'un servei de pagament per subscripció per accedir a les notícies dels diaris del grup de R. Murdoch. Per un dòlar a la setmana els usuaris podran rebre les notícies diàriament a través de l'iPad. En principi el llançament estava anunciat per al 19 de gener, però s'ha ajornat unes setmanes, i no està clar si és per controlar que totes les editorials s'adaptin al sistema d'Apple o bé per ajustar el sistema tecnològic per gestionar les subscripcions.

Font: The Register (15/1/2011) i De Tijd (14/1/2011)