Publicat el

Google planeja comercialitzar llibres digitals



Durant la fira BookExpo America Google ha anunciat que a finals d'aquest any llançarà el programa Google Edition, que permetrà als editors comercialitzar les versions digitals de les seves obres, incloses les novetats editorials, a través de Google. En principi, els editors marcarien el preu final, però Google es reservaria el dret d'ajustar-ne els preus en cas que els trobés desorbitats. El servei de cerca de llibres de Google ja permet visualitzar amb objectius promocionals fins a un 20% del contingut dels llibres i per la compra de la versió digital o impresa es remet a enllaços d'Amazon.com, Barnes & Nobles i altres llibreries. Quan aquest programa funcioni, l'usuari podrà adquirir la versió digital des de la llibreria de Google. Fins al moment, es desconeix els formats amb què operarà i si les obres estaran subjectes o no a programes de gestió de drets DRM.

Aquest programa és l'evolució lògica del programa de digitalització de Google, les darreres fites del qual són, d'una banda, l'acord de Google amb l'associació d'editors i la societat d'autors nord-americans per pactar les condicions de repartició dels guanys obtinguts per la digitalizació de llibres provinents de fons de biblioteques públiques i universitàries - que en la seva gran majoria es tracta d'obres descatalogades - que vàrem explicar en aquest post de BEAT, i de l'altra, l'acord amb l'empresa Sony per facilitar l'accés a mig milió de llibres de domini públic adaptats en format EPUB per ser llegits sobre el Sony Reader.

No és la primera vegada que Google explora camins per establir un model per accedir a continguts de pagament des d'Internet. El 2006 obrí un canal de vídeo de pagament per veure partits de la NBA i episodis de les sèries de televisió CSI i The Brady Bunch, i al l'abril d'enguany Google anunciava plans per a un projecte d'accés per pagament a certs continguts premium del canal YouTube.

Font: The New York Times (1/6/2009)