Publicat el

L'acord històric entre Google, els autors i els editors nord-americans obté el primer vist-i-plau judicial


Un jutge federal nord-americà ha donat (18/11/2008) el primer vist-i-plau judicial a l'acord del 28 d'octubre realitzat entre l'Association of American Publishers (l'Associació d'Editors Americans), l'Authors Guild (l'associació americana d'autors) i Google. L'acord del 28 d'octubre posava fi a un litigi iniciat arran de les demandes interposades contra Google per l'associació d'autors i 5 grans editorials nord-americanes (The McGraw-Hill Companies, Inc., Pearson Education, Inc., Penguin Group -USA- Inc., John Wiley & Sons, Inc. i Simon &Schuster, Inc.), el setembre i l'octubre de 2005, respectivament. La demanda objectava el pla de digitalització de Google, pel que fa a la cerca i visualització de fragments de llibres amb llicències de drets d'autor provinents d'arxius digitals de biblioteques, sense que s'hagués obtingut prèviament el permís explícit del propietari dels drets d'autor. El servei de cerca de llibres de Google dóna accés a tres tipus d'obres publicades: les obres de domini públic, les obres que tenen copyright i se'n venen exemplars, i les obres amb copyright però que no es reimprimeixen, que són la majoria.

Google, que ha acceptat pagar 125 milions dòlars en total, destinarà un mínim de 45 milions de dòlars als autors i als editors les obres dels quals subjectes a drets d'autor hagin estat digitalitzades sense permís. En aquest cas, el propietari tindrà dret a una petita part, almenys 60$, i també rebrà una part dels guanys que es generin a partir de les subscripcions institucionals que es facin per accedir al servei de cerca de llibres de Google, així com també de les vendes en línia que es puguin produir a partir d'aquestes consultes per part dels usuaris.

Segons l'acord, Google podrà mostrar gratuïtament fins al 20% de la totalitat de text i fer disponible la totalitat de l'obra si es paga un tarifa. Google s'emportarà el 37% dels ingressos resultants, i el 63% restant serà per als autors i els editors. En el cas que s'obtinguin ingressos per publicitat de Google, es repartiran en la mateixa proporció. D'aquesta manera els autors podran obtenir ingressos d'obres que els seus editors no hagin reimprès.

Google també destinarà 34,5 milions de dòlars a la creació i posada en marxa del Books Rights Register (Registre de Drets de Llibres), una organització independent sense ànim de lucre, que tindrà l'objectiu de localitzar i registrar els titulars dels drets d'autor i garantir que rebin els beneficicis corresponents segons estableix aquest acord (o sigui els guanys generats per subscripcions institucionals, per la venda de llibres, pels guanys de publicitat, etc.). Aquest registre, controlat per un consell d'autors i editors, també servirà perquè els autors puguin sol·licitar la inclusió o l'exclusió del programa de cerca de llibres de Google.
Segons els termes de l'acord, els usuaris podran cercar i visualitzar milions de títols, inclosos els títols exhaurits. També podran comprar llibres en línia a través del lloc web Book Search de Google. Les institucions acadèmiques dels Estats Units podran subscriure's a les col·leccions de biblioteques d'arreu del món, i els estudiants podran accedir al fons digitalitzat de llibres exhaurits des d'ordinadors situats a les biblioteques públiques i universitàries.

L'aprovació final per part del tribunal està fixada per al proper mes de juny, i en aquests moments els advocats estan preparant les notificacions als editors i als autors per informar-los sobre els detalls de l'acord.

Amb aquest acord històric els Estats Units se situen a l'avançada per intentar establir les bases d'un nou model de negoci amb els continguts digitals. A Europa Google encara no ha arribat a un acord similar amb editors i autors. Tanmateix l'Associació de Llibreters europeus ja ha formalitzat la seva queixa davant aquest acord, ja que tem la competència que els pugui fer Google com a distribuïdor de llibres en línia.

Font: Author's Guild (28/10/2008),
The Association of American Publishers (28/10/2008), Google i Publishers Weekly (18/11/2008)