Publicat el

Les Echos llança una versió per a lectors electrònics


Després del paper i de la web, el diari Les Echos, líder de la premsa econòmica francesa, llança (12/09/2007) la seva versió per a lectors electrònics, que permet als abonats a aquest servei llegir el diari sobre dos lectors electrònics (eReader, de l'empresa Ganaxa, i iLiad, d'iRex Technologies) de formats diferents: un de 18 cm de longitud i l'altre de format A4, que pesen, respectivament, 180 i 400 gr.

Segons Philippe Jannet, director de les edicions electròniques del grup Les Echos, aquesta fórmula ajunta els avantatges del paper i de la web. La comoditat de lectura és semblant a la del diari: la pantalla no és retroil·luminada però es beneficia de la llum natural i la mida dels caràcters és calcada a la del paper. Es pot fullejar fàcilment i l'aparell disposa d'una autonomia que permet llegir milers de pàgines.

La versió de diari electrònic (e-diari) permet igualment la reactualització de les informacions i de les cotitzacions de la borsa (cada hora), la recepció dels despatxos de l'agència AFP, la personalització del diari i l'enriquiment del contingut ja que el periodista no està limitat per la manca d'espai que té la versió paper. Per posar al dia el diari electrònic, n'hi ha prou amb connectar-se via USB a un ordinador connectat a internet o bé via Wifi per al model iRex d'Iliad. La nova versió també ofereix una llibreria de llibres electrònics en línia.

El nou servei és "una eina suplementària", que s'afegeix al paper i a la web (llançada el 1996) del diari, declara David Guiraud, director general de Les Echos, que afegeix "estic convençut que la versió paper continuarà existint, però aquesta nova eina ens obligarà a revisar permanentment el paper i l'ordinador". Aquesta versió compta actualment amb 200 abonats i el diari malda per tenir-ne de 1.500 a 2.000 a finals de 2007. El finançament descansa sobre els abonaments i la publicitat, que és calcada a la de la web. El preu dels abonaments és de 649 euros (eReader) i 769 Euros (iRex) anualment. 

Les nombroses temptatives dels llibres electrònics es varen saldar amb fracassos al començament dels anys 2000. El diari econòmic flamenc De Tijd va llançar una versió de diari electrònic en test a l'estiu 2006, que no reeixí. Tanmateix, malgrat aquests precedents negatius, Les Echos aposta pels lectors electrònics i ara presenta una versió adaptada adequadament al nou mitjà (a diferència del diari flamenc suara esmentat) i es converteix en el primeri diari europeu en presentar una versió per a ser llegida en un lector electrònic. Molts altres diaris francesos, com Le Monde estan preparant una versió "e-diari".

Els nous lectors que utilitzen les tecnologies de tinta i de paper electrònic, tot i que encara han de millorar en prestacions de visualització, atenyen un bon nivell de qualitat i poden d'ara endavant convergir amb les altres funcions dels aparells mòbils, com per exemple l'iPhone d'Apple, que combina a la vegada les funcions d'ordinador de butxaca, de telèfon portàtil, d'aparell multimèdia (foto, vídeo...) i walkman musical. I com a colofó podem dir que la cursa dels llibres electrònics es reprèn: els grans gegants d'aquest món -com hem esmentat en altres articles de BEAT- començen a desembarcar (Google, Amazon...).

Notes de premsa (en PDF)
Fotografies de l'e-diari de Les Echos
Vídeos de l'e-diari de Les Echos