Publicat el

Tenen les editorials una estratègia per matar el llibre electrònic?


El Rocket eBook va ser un dels primers llibres electrònics en el mercat. Llançat el 1998 per NuvoMedia Inc (Palo Alto, Califòrnia), fou adquirit per Gemstar el 2000, i poc després va deixar de fabricar-se.

Via el bloc L'Actu des ebooks hem conegut unes interessants reflexions al voltant de l'estratègia de les editorials davant l'aparició dels llibres electrònics. El desenvolupament dels continguts digitals i l'aparició de nous actors en l'escena editorial que tracten directament amb els autors (Google Editions, Amazon, Apple i Sony per exemple) presenten un escenari amenaçant per a les editorials, les quals lògicament han de voler trencar o frenar la dinàmica que comporta el desenvolupament dels llibres electrònics. Vet aquí algunes de les proves que, segons aquestes fonts, demostren que les editorials estan seguint una estratègia per "matar " els ebooks:
  • Retardar l'adopció dels formats digitals
  • Retardar la baixada dels preus dels llibres digitals
  • Intentar apujar els preus dels llibres digitals
  • Posar límits a l'experiència dels lectors
  • Intentar frenar funcionalitats dels llibres digitals com ara el reconeixement fonètic dels textos
  • Publicar llibres digitals a compta-gotes
  • Frenar el llançament internacional dels títols digitals
  • No crear llibres digitals d'alta qualitat
  • Encoratjar l'enfrontament dels gegants d'internet entre ells
  • Reservar certs títols per publicar-los només en paper
  • Exigir sistemes de gestió DRM encara que resultin una experiència frustrant per als compradors i encara que no serveixin de gaire per a lluitar contra la pirateria.
Font: Kindle Review (3/2/2010) i ArsTechnica (1/2/2010)

4 comentaris:

OM ha dit...

I el que és més indignant de tot, les editorials pretenen guanyar diners!
És una vergonya, són una colla de paràsits que només volen viure del seu treball.
Esperem que empreses de noves tecnologies, filantròpiques i generoses, com Amazon, Google o Telefònica, vinguin a portar-nos la bona nova a canvi de res...
Visca els llibres digitals! (i les telecos i els fabricants de ferralla) morin les editorials!

Claudi ha dit...

Crec que les editorials perdran clarament si s'enfronten al canvi tecnològic. Em dedico professionalment a desenvolupar tecnologia i puc asseverar que és impossible frenar aquest progrés. De la mateixa manera que la indústria textil catalana es va haver d'actualitzar davant la competència exterior, les editorials han d'adaptar el seu negoci vers el canvi tecnològic. Vivim en un món on, gràcies a la tenologia, la informació és fàcilment reproduïble i dono fe que NO HI HA manera d'evitar-ho. És clar: si Dan Brown escrigués una novel·la i la pengés gratuïtament al seu web, en quant guanyés renom diversos sponsors li demanarien posar publicitat a la seva pàgina a canvi de suculentes sumes de diners (per no parlar dels diners que guanyaria per fer presentacions, etc...). Fixeu-vos què ha passat amb la cançó "Summercat", de Billie the Vision and the Dancers: la cançó estava penjada gratuïtament al web del grup i Estrella Damm la va potenciar fins fer-la la cançó de l'estiu: ara aquest grup ja el sol·liciten per fer concerts.

Silvia Senz ha dit...

Farien bé de mirar de produir el que fos, digital o no, però amb distinció de qualitat i professionalitat (en la tria i en l'elaboració formal i textual), que és el que sovint no té la hiper-mercantilitzada indústria editorial.
La qualitat és l'única cosa que pot preservar el seu paper.

Unknown ha dit...

Trobo molt lícit que les editorials vulguin guanyar diners (són una empresa). A més, el fet de guanyar diners amb autors com Dan Brown els permet publicar altres autors minoritaris que no els generen massa beneficis.
Crec en el paper dels editors, així com dels llibreters, com a canalitzadors de la gran quantitat de textos que corren pel món (real i virtual).
I sí, tots s'hauran de "posar les piles" amb el llibre digital p.q. el boicot, si és que realment existeix, és absurd. Ara, d'aquí a que s'hagi de prescindir dels editors hi ha un bon tros...