Publicat el

Món Divers es fa un lloc en els mitjans digitals en català



En el panorama del quiosc digital en català han aparegut amb un any de diferència dos mitjans de comunicació centrats en la temàtica de les nacions sense estat: Nationalia, que fou presentat a València el passat 2 de febrer, i del qual vam parlar en aquest post, i MónDivers, que va aparèixer el 29 de desembre de 2006. MónDivers tracta informacions en dos grans blocs. D’una banda, les nacions sense estat -entre les quals gaudeixen d’atenció preferent els països de llengua catalana- i les minories nacionals i ètniques. De l’altra, els drets humans i els conflictes que no mereixen l’atenció quotidiana dels mitjans de masses. El mitjà acaba d'estrenar una secció anomenada "El qüestionari", pensada en forma de col·laboració fixa d'un grup d'experts en algun tema. El primer expert convidat a fer una col·laboració mensual és Mickael Bodlore-Penlaez, president d'Eurominority; amb la traducció del seu article al francès és la primera vegada que una secció de MónDivers es publica en dues llengües. David Forniès, director de l'apartat de les nacions sense estat, ens explica que la secció que ha tingut més èxit durant aquest primer any és la Naciopèdia, on 3 de cada 10 visites a MónDivers hi van a parar. Naciopèdia aplega informació sobre la llengua, la història i la política de les nacions sense estat del món, organitzades a partir de grans àrees geogràfiques: Europa mediterrània (Còrsega, Occitània, Poble Areberesh, Sardenya), Europa occidental (Bretanya, Escòcia, Flandes, Galícia, Illa de Man, País Basc), Europa central (Alsàcia, Frísia, Friül, Lusàcia, Tirol del Sud), Europa nòrdica (Aland, Fèroe, Poble Sami), Europa oriental (Alt Karabakh, Tatarstan, Txetxènia), Àfrica (Cabília, Sàhara Occidental), Amèrica (Grenlàndia, Quebec) i Àsia (Kurdistan, Palestina, Tibet). MónDivers, s'actualitza cada dia de dilluns a divendres.
Publicat el

La Universitat de Harvard adopta la política d'accés obert

La Universitat de Harvard, ha decidit (12/2/2008) adoptar una política d'accés obert. Aquest acord, pres per unanimitat pels professors del claustre i no pels administradors de la universitat, és vàlid per als membres de la Facultat d'Arts i Ciències i significa que els professors hauran de facilitar una versió electrònica dels seus articles i que totes aquestes publicacions seran accessible a través del repositori institucional en línia de manera pública i gratuïta.
L'objectiu d'aquesta política és promocionar la difusió del coneixement. Aquesta és la tendència general que s'observa a les universitats americanes i també a les universitats europees, que van signar recentment un acord per afavorir la difusió dels continguts científics, tal i com vam comentar en aquest post.
Publicat el

El Pulse Smartpen, la connexió entre el paper i el món digital


A la primavera del 2008, molt probablement al març, es posarà a la venda el Pulse Smartpen, un bolígraf intel·ligent desenvolupat per Livescribe. Segons l'empresa, el nou invent connecta el món del paper amb el món digital, la qual cosa fa que l'usuari gaudeixi del millor dels mons digital i del paper. Així, el bolígraf grava, en format digital, tot el que s’escriu gràcies a una càmera que és situada a la punta del bolígraf, la qual reconeix el text escrit a mà sobre un paper especial (blocs, agendes, etc). La informació recollida es pot descarregar en un PC mitjançant la connexió USB i els arxius de text són editables en word; el Livescribe permet gravar en el mateix moment l’àudio i l’escriptura alhora que ho sincronitza. En passar el bolígraf per les notes fetes, es pot escoltar el que s’ha gravat d'àudio. Us recomanem que mireu el vídeo per tal que us féu càrrec del seu funcionament; altrament, a la pàgina web de Liveescribe hi ha moltes fotografies i vídeos sobre el producte.
Pulse està disponible en dos models: 1GB (149$, 100 hores d'enregistrament o 16.000 pàgines de notes digitals) i 2GB (199$, 200 hores d'enregistrament o 32.000 pàgines de notes digitals).
Des de la pàgina web de Livescribe es pot accedir a diverses aplicacions que permeten millorar les prestacions del Pulse; entre aquestes: traductors de castellà i anglès, eines de productivitat (calendaris, organitzadors), jocs, llibres interactius, serveis de transcripció (d'escriptura i d'àudio a text digital), eines educatives (com ara interpretació de fórmules matemàtiques), etc.
Livescribe és una empresa nord-americana situada a Oakland, Califòrnia.
Publicat el

L'enciclopèdia Quid, també en obert



L'editorial francesa Editions Robert Laffont ha decidit deixar de publicar l'enciclopèdia Quid i no treure l'edició Quid 2008. Aquest anunci es va fer públic un mes després de l'inici de la publicació en obert del lloc web de l'enciclopèdia Quid, el passat 2 de novembre de 2007.

Quid és una obra enciclopèdica en francès en un sol volum, de publicació anual, que recull informació molt condensada i abreviada sobre fets, trivials i importants, de temàtica diversa, com ara art, astronomia, borsa, cinema, economia, ensenyament, medi ambient, història, internet, literatura, etc. Va ser creada el 1963 per Dominique Frémy, que l'edita i actualitza conjuntament amb la seva dona Michèle i el seu fill Fabrice, el qual també dirigeix la versió en línia. L'edició de 2007, que es ven a les llibreries al preu de 32 euros, conté 650 temes, repartits en 120 capítols i 2.176 pàgines, amb contribucions de 12.000 especialistes.
La raó que addueix l'editor Robert Laffont per no treure Quid 2008 és el descens progressiu de les vendes, que van arribar a assolir els 400.000 exemplars a mitjans dels anys 90, fins a caure a 100.000 l'any passat. Dominique Frémy ha demandat Robert Laffont per incompliment de contracte i assegura que l'edició Quid 2009 sortirà publicada sota un altre segell editorial, que encara es desconeix.

Frémy opina que Wikipedia s'ha equivocat deixant que qualsevol pugui editar i esmenar articles, i vaticina que la gent tornarà a consultar enciclopèdies més estructurades, si bé accepta que el futur de l'edició no serà només sobre tinta i paper. De fet, ell mateix posà en marxa el 1997 la versió en línia de Quid, que des de fa 3 mesos es pot consultar en obert. El 2006 el lloc web va rebre entre 700.000 y 1.150.000 visitants únics al mes.

Val a dir en aquest context que l'editorial Larousse anuncia en la seva web la propera obertura de l'Encyclopedie Larousse en línia (en funcionament des de finals d'agost 2007) a tots els internautes, i a la qual, ara per ara, s'hi pot accedir mitjançant una quota d'un euro al mes, o amb la compra del Petit Larousse 2008.


Font: The Independent(20/2/2008) i France Info (3/12/2007)
Publicat el

Random House comença a vendre llibres digitalitzats per capítols



L'editorial Random House, del grup Bertelsmann, ha començat (12/2/2008) a vendre en línia capítols de llibres. Es tracta d'una prova pilot, que només funciona als Estats Units, i que consisteix a oferir als lectors l'oportunitat de comprar, per separat, una o més seccions digitalitzades d'un llibre. El títol triat per fer aquesta prova és Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die dels germans Chip i Dan Heath, una guia de consells per aprendre a comunicar les idees de manera efectiva, que des de la seva publicació en edició en tapa dura a finals de gener de 2007, ha estat un èxit de vendes. Observem que els 6 capítols del llibre, que inclouen entre 42 i 50 pàgines, es venen al preu de 2,99 $ per capítol, i també es pot comprar l'epíleg, de 19 pàgines, al mateix preu. La introducció i l'índex són de consulta gratuïta. Els capítols són presentats en format PDF per a ser llegits amb l'Adobe Digital Editions, un nou sistema per llegir i gestionar llibres electrònics i altres publicacions digitals; és una aplicació que suporta formats com PDF, XHTML, així com Adobe Flash SWF.

Aquest nou servei, que alguns titllen de l'iTunes dels llibres, difereix del que ara fa tot just un any Random House implementà mitjançant l'aplicació Browse&Search, que permet cercar paraules i anar llegint els fragments del llibre on apareix el mot triat. Browse&Search també difereix lleugerament de l'aplicació Browse Inside de Harper Collins, la qual també permet la lectura consecutiva dels capítols, i no només la cerca a partir mots, com ja vam tractar en aquest post. Amb la posada en marxa d'aquesta prova pilot Random House ha fet un pas endavant pel que fa a l'explotació dels continguts digitalitzats, ja que posant un preu al contingut digitalitzat supera l'objectiu inicial d'aquestes eines, considerades un mer recurs per a la promoció de les vendes de les versions impreses dels llibres.

No tindria sentit considerar que aquesta política es podria aplicar en el mercat ibèric, a curt o mitjà termini? Al cap i a la fi la venda per fascicles continua gaudint d'una gran acceptació tant a Espanya com a Portugal, on els lectors estan acostumats a rebre i a pagar els continguts de llibres (i també d'audiovisuals) de manera fragmentada.
Publicat el

La plataforma PicApp ofereix fotos de l'arxiu Getty Images a blocaires i altres editors en línia


PicScout ha presentat (4/2/2008) la nova plataforma PicApp, que oferirà gratuïtament a blocaires i altres editors en línia, milions d'imatges amb copyright procedents de l'arxiu fotogràfic Getty Images (fotografies, dibuixos, còmics). Les imatges contindran publicitat relacionada amb el tema que es tracti, i els guanys obtinguts a través de la publicitat seran compartits amb els proveïdors de contingut. En aquests moments PicApp està en fase beta privada, i els blocaires interessats en provar el servei poden sol·licitar-ho directament a PicApp . PicScout és una empresa líder en la monitorització de l'ús d'imatges amb copyright a internet gràcies al seu programa Image Tracker, en funcionament des de 2003.

Font: European Journalism Centre (5/02/2008)
Publicat el

eReader incorpora 17.000 arxius digitals procedents de Fictionwise




eReader.com, una de les llibreries més importants de llibres electrònics, amb un catàleg de 23.000 títols digitalitzats per a format Palm, incorporarà 17.000 arxius procedents de l'editorial de llibres electrònics Fictionwise.com, sense DRM (Digital Rights Management), o sigui, arxius no encriptats que podran ser utilitzats en altres dispositius portàtils que no siguin l'eReader Palm. El proppassat mes de gener Fictionwise va adquirir eReader.com. Per a més informació sobre aquesta operació vegeu aquest post.


Font: Publishers Weekly (7/2/2008)
Publicat el

Diccionari d'esgrima en línia


El TERMCAT acaba de publicar El diccionari d'esgrima en línia coincidint amb la celebració de la XXXII edició del Trofeu Internacional Ciutat de Barcelona i del 1r Congrés Internacional de Ciència i Tecnologia de l’Esgrima (a Barcelona, del 15 al 17 de febrer).

El Diccionari d’esgrima recull exactament 476 termes provinents del Diccionari general de l’esport, que el TERMCAT publicarà aquest any 2008. Es tracta de termes que tenen el seu origen en el Diccionari d’esgrima publicat en ocasió dels Jocs Olímpics de Barcelona del 1992, ara revisats, actualitzats i ampliats per especialistes de la Federació Catalana d’Esgrima.

Els termes del diccionari es poden consultar a partir de les denominacions en qualsevol de les quatre llengües de treball (català, castellà, francès i anglès) per mitjà de dos procediments: d’una banda, utilitzant els índexs alfabètics que es mostren en el marc de l’esquerra fins a trobar la denominació volguda i, de l’altra, introduint directament una denominació en l’espai superior Cerca; en aquest segon cas, es visualitzaran totes les fitxes terminològiques que continguin el mot consultat, sigui com a part d’una denominació o com a part d’una definició.

Podeu consultar-lo a:
http://www.termcat.cat/dicci/esgrima
Publicat el

Spiegel Wissen: el nou cercador de Bertelsmann




Spiegel Wissen és un nou cercador en llengua alemanya que neix (13/2/2008) com a fruit d'una joint venture entre dues empreses subsidiàries del grup Bertelsmann: el grup Spiegel i Wissen Media Group. Spiegel Wissen incorpora el lexicon de l'editorial Bertelsmann Lexikon, els continguts de la Wikipedia en alemany, tots els articles del setmanari Spiegel, des de la seva fundació el 1947, i les notícies i vídeos del noticiari Spiegel Online. A l'hora de fer la cerca pots triar qualsevol o totes les fonts originals de cerca (Wikipedia, Bertelsmann Lexikon, el setmanari Spiegel o la revista Manager-Magazin.de), les quals són incloses dins d'un quadre d'interrogació a la banda dreta de la pàgina.

La visualització dels resultats de la cerca esdevé una mica caòtica i la informació és presenta fragmentada i no integrada, per la qual cosa no sembla que Spiegel Wissen pugui fer la competència directa al nou Wissenportal (portal del coneixement) que l'editorial Brockhaus anuncia per al proper 15 d'abril i del qual ja en farem l'article oportú.

Font: Spiegel (12/2/2008) i Wissen Media (13/2/2008)
Publicat el

PBS Kids crea un lloc web educatiu per a infants de 3 a 6 anys



L'empresa PBS Kids ha creat un lloc web de jocs educatius, destinat a infants de 3 a 6 anys. El lloc s'anomena PBS Kids Play , i funciona per subscripció, amb quotes mensuals de 9,95 $ o una quota anual 79,95$, per família fins a 4 fills. Ara per ara i fins el seu llançament definitiu a mitjans de març, els pares poden provar com funciona abans de subscriure-s'hi. Els jocs estan pensats perquè les nenes i els nens puguin aprendre a llegir, escoltar, comprendre i resoldre problemes a través de jocs. Poden personalitzar l'entorn, decorar el seu espai al seu gust i navegar amb la seva pròpia motxilla personal que inclou els seus jocs i activitats preferits. Els pares poden resseguir el progrés que fan els seus fills, amb seccions que mostren si la nena o el nen ha desenvolupat alguna habilitat especial en àrees com ara la comprensió lectora, la resolució de problemes, el desenvolupament emocional i les aptituds científiques.

PBS Kids és coneguda per haver creat, als anys 70, el popular programa de televisió Barri Sèsam, també pensat per als preescolars.

Val la pena recordar que Discovery Channel també ha llançat un lloc web educatiu, anomenat Cosmeo, destinat a nens i nenes una mica més grans. Per a més informació sobre Cosmeo us remetem a aquest post de BEAT, que recull els millors recursos educatius en línia dels Estats Units.

Font: CNET News.com (15/2/2008)
Publicat el

DailyLit incorpora llibres de la Berlitz per aprendre idiomes




DailyLit
és una empresa que ofereix llibres electrònics per ser llegits a través d'ordinador i dispositius mòbils (incloent-hi Blackberry i iPhone), mitjançant una subscripció diària al correu electrònic o mitjançant subscripció RSS . La subscripció pot ser gratuïta o sobre la base d'un sistema Pay-Per-Read (pagar per llegir) i l'usuari rep el fragment a l'hora i amb la freqüència desitjada. Per a més informació sobre DailyLit vegeu aquest post. En aquests moments tenen disponible un catàleg de 750 títols, la gran majoria obres literàries clàssiques i contemporànies, de temàtica diversa (ficció literària, novel·la romàntica, ciència ficció, poesia, autoajuda, etc).

DailyLit ha incorporat 10 títols de l'editorial Berlitz per aprendre espanyol, francès i italià. D'una banda, trobem unes guies bàsiques amb 101 expressions essencials i vocabulari d'aquests idiomes, útils en els viatges i en les converses de negocis, i de l'altra, unes guies de conversa amorosa (al preu de 3,95 $ i 56 lliuraments), com per exemple aquest títol hide this italian book for lovers, per aprendre expressions com ara "baciami" (besa'm) o "ti amo" (t'estimo).

Publicat el

Neix l'Enciclopèdia: la Gran Enciclopèdia Catalana digital i en obert


La Gran Enciclopèdia Catalana, una de les grans obres de referència de la cultura catalana acaba d'obrir-se (19/02/2008) per internet a tots els usuaris. Mentre les enciclopèdies de paper semblen arribar a la seva fi més ràpidament del que les empreses editores voldrien, la GEC inicia una nova etapa, al costat de molts altres productes enciclopèdics electrònics d'èxit reconegut.
Fins ara la GEC disposava d'una versió electrònica anomenada la Hiperenciclopèdia, restringida a subscriptors. La nova GEC, que a partir d'ara és en obert per a tothom, adopta un nom nou que vol recollir la tradició de l'obra, l'Enciclopèdia, la qual ara pretén adaptar-se a les noves demandes de la societat de la informació: rapidesa i facilitat en les consultes, exactitud en les respostes, interactivitat, actualitat, rigor, eines de web 2.0, web semàntica, etc. Aquest, si més no, és el seu propòsit.
L'Enciclopèdia s'obre al públic per a ser consultada lliurement per tothom, si bé mantindrà el copyright dels textos, i demanarà la participació de la ciutadania per a l'actualització i el manteniment de la informació, alhora que s'obre a les institucions per a mantenir vincles i enllaços mutus. Molt probablement, un model pròpi de desenvolupament enciclopèdic que durant els pròxims tres anys ha de permetre renovar totalment l'Enciclopèdia i que en paral·lel adoptarà eines d'actualització permanent vinculades amb l'actualitat. Un equip editorial acompanyat de nombrosos col·laboradors redactarà i vetllarà per la qualitat i la coherència de l'obra.
L'Enciclopèdia arrenca amb 250.000 entrades i amb tres anys pretén assolir la xifra de 575.000 entrades, pel cap baix. Una de les grans diferències entre la Hiperenciclopèdia i l'Enciclopèdia rau en què ara el nou producte esdevé el centre de referència de l'actualització enciclopèdica i el paper esdevé un subproducte de les bases de dades. Altrament, l'Enciclopèdia també adopta un caire de cercador, com apunten algunes de les evolucions en el món de la informació de referència, i surt amb caràcter de beta, és a dir, de prova, tot esperant que a la tardor s'implementin les eines definitives participatives i de manteniment de la informació.
Tècnicament parlant, el web de l'Enciclopèdia conté una enciclopèdia (l'aparell terminològic i enciclopèdic de la Gran Enciclopèdia Catalana), el Diccionari de la llengua catalana i una petita enciclopèdia en anglès sobre temes catalans. Al costat d'aquesta informació hi ha altres accessos directes a altres corpus enciclopèdics, com ara a les estadístiques mundials i al bloc de l'Enciclopèdia, els quals durant els pròxims mesos es complementaran amb línies del temps, bases de dades de nomenclatura toponímica, un renovat Arbre temàtic, etc.
L'equip editorial de l'Enciclopèdia, del qual formo part, resta il·lusionat amb aquest projecte, el qual pretén recuperar l'esperit i
nicial de l'obra, que defensava el caràcter cultural col·lectiu de l’Enciclopèdia.
Publicat el

La CNN llança iReport, lloc web de periodisme ciutadà


Internet facilita noves formes de comunicació. Mercès a la proliferació de les càmeres digitals fotogràfiques i de vídeo i a la gran capacitat de compartir coneixements a la xarxa, d'ençà dels darrers anys està proliferant l'anomenat peridisme ciutadà, on tothom, que vulgui, pot esdevenir 'un periodista', les imatges del qual podran ser vistes arreu del món. A l'agost del 2006, la cadena de notícies CNN, una de les més importants del món, creà, dins d'aquesta línia de periodisme ciutadà, el programa iReport, que ha rebut des d'aleshores prop de 100.000 fotos o vídeos de notícies. Tanmateix, només el 10% d'aquest material ha aparegut a la CNN.com o al seu canal de cable.

Des de començament de febrer la CNN ha llançat una nova versió beta d'iReport, el seu lloc web dedicat al peridisme ciutadà. La diferència principal envers l'antic iReport rau en el fet que a partir d'ara tot el contingut enviat pels ciutadans es publicarà de forma automàtica, sense cap tipus de filtre previ. A més, els participants (de la comunitat) podran interactuar entre ells i comentar les notícies. No serà necessari estar registrat en el portal per a visualitzar el contingut, si bé els usuaris que vulguin pujar informació o comentar les notícies hauran d'estar registrats en el portal. Entre els usuaris registrats, cada setmana s'elegirà els “Superstar iReporters”, elegits en funció de la informació enviada, la seva popularitat i la seva acitivitat. iReport vindria a ser una mena de YouTube per als periodistes amateurs. Susan Grant, executiva de l'empresa, considera que els de la CNN volen ser els primers i que "aquesta és una oportunitat per a crear relacions amb una audiència global".

Redordem que la CNN llançà al juny del 2007 una versió beta del seu portal, en el qual destaca el fet que utilitza elements i eines a l'estil web 2.0, amb una interfície nova i una major senzillesa d'ús.
Publicat el

L'editorial jurídica Aranzadi signa un conveni amb la UCAM

L'editorial jurídica Aranzadi i la Universidad Católica San Antonio de Murcia (UCAM) han signat un conveni mitjançant el qual es crearà una Aula de Formació Permanent per a professors i alumnes de dret. L'Aula de Formació consistirà en un espai dotat amb mitjans informàtics i amb documentació bibliogràfica de l'editorial destinada a l'estudi i a la investigació; a més, s'hi faran cursos, conferències, fòrums, etc.
El vicedegà de la facultat de dret de la UCAM, Francisco de la Torre, explica que “es tracta d'una iniciativa molt positiva, ja que suma la UCAM al mapa d'Aulas de Formación Jurídica de España, essent la primera seu universitària que l'obre”.

Thomson-Aranzadi és una companyia espanyola que té els seus orígens en l'empresa Aranzadi que es creà el 1929 i que el 1999 s'integrà en el grup Thomson; es dedica als serveis d'informació i solucions integrades per als professionals del món jurídic. A través de les seves tres marques, Aranzadi, Civitas y Westlaw, ofereix serveis en suport en-línia, bases de dades en suport CD/DVD, fòrums de formació especialitzats i una àmplia gamma de productes en suport paper.

Font: Diario El Faro de Murcia (10/02/2008)
Publicat el

Les noves llibreries Borders incorporen serveis digitals i interactius

La cadena de llibreries Borders anuncia un nou projecte d'obertura de 14 noves llibreries que ofereixen serveis digitals. La primera llibreria s'inaugura el proper 22 de febrer a Ann Arbor (Massachussetts). En un intent d'aproximar-se a un nou concepte de llibreria, han creat un Centre Digital, on els visitants poden mesclar i crear els seus propis CD, baixar-se llibres, publicar els seus propis llibres (mitjançant un acord amb lulu.com), cercar informació sobre genealogia (en col·laboració amb l'empresa Ancestry.com) i crear àlbums de fotos personalitzats. Amb la finalitat d'ajudar als usuaris que no tinguin prou coneixements tècnics, el grup ha contractat personal amb formació en aquests temes.
Els centres, per tal de promoure la comunicació entre lectors i autors, utilitzen sistemes de videoconferència i també la tecnologia LongPen (invent de l'escriptora canadenca Margaret Atwood), que permet la signatura de llibres a distància per part dels autors en temps real mitjançant un llapis electrònic i dues pantalles de vídeo connectades.

Val la pena esmentar que aquestes noves llibreries s'han especialitzat en viatges, salut, cuina, novel·les gràfiques i llibres infantils, i totes aquestes seccions temàtiques incorporaren serveis complementaris a la venda de llibres. Per exemple, a la secció de viatges, els visitants no només poden triar entre 3.200 títols sobre aquest tema, sinó també trobar mapes, dispositius de navegació GPS, el lector digital Sony Reader i reproductors de DVD portàtils, i també tindran accés a internet per cercar informació i fer reserves.

Aquest vídeo ens mostra un recorregut per la llibreria, un espai on trobem grans pantalles que emeten constantment entrevistes amb autors, programes sobre llibres, recomanacions i vídeos creats per Borders.


L'oferta d'aquests serveis digitals i interactius i la possibilitat de comprar productes complementaris als llibres, és un intent de Borders per fer front a la crisi que pateixen les llibreries i a la competència d'altres serveis com Amazon.com.
Publicat el

Les versions digitals dels diaris oficials, cada vegada més oficials i úniques

Les publicacions oficials en suport digital cada vegada prenen més relleu i, fins i tot, acaben substituïnt les edicions en paper. Fa pocs dies Beat es feia ressó que el Govern escocès reduirà les seves publicacions impreses en favor de les edicions digitals.

Pel que fa als diaris oficials, recordem que el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV, actualment Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, DOCV), deixà d'editar-se en paper l'1 de gener del 2007. L'eliminació de la versió en paper va ser un fet pioner a l'Estat espanyol i la principal raó per a prendre aquesta mesura va ser estríctament econòmica: es calculà que en una legislatura s'arribarien a estalviar fins a 3 milions d'euros i 960 tones de paper. La nova versió del DOCV disposà de la participació de l'Autoritat per a la Certificació de la Comunitat Valenciana per a garantir l'autenticitat dels documents i conferir-los caràcter oficial.

Pel que fa a Catalunya, amb la promulgació de la Llei 2/2007, del 5 de juny, del Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), es dotà al DOGC en la seva edició digital de caràcter oficial, de plena autenticitat i validesa jurídica. La darrera edició en paper del Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya va veure la llum el 29 de juny. La primera edició del DOGC únicament en format digital es va estrenar el dilluns 2 de juliol.

Ara li ha tocat el torn al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), que acaba de publicar (8 de febrer) el Reial Decret 181/2008 que oficialitza la versió digital del BOE. Amb aquest reial decret, la publicació electrònica tindrà la mateixa validesa jurídica que el format imprès. Fins ara, la versió digital només tenia una valor informatiu. Tanmateix, l'edición electrònica del Butlletí no suposa la desaparició de l'edició impresa, que es manté, amb el mateix caràcter oficial i autèntic. La llei estableix el caràcter universal i gratuit de l'accés a l'edició electrònica del BOE.
Publicat el

Harper Collins aposta pel màrqueting de les publicacions digitals



L'editorial HarperCollins continua la seva aposta de màrqueting amb publicacions digitals i ha anunciat la posada en marxa de tres accions promocionals basades en una ampliació del programa Browse Inside. Browse Inside, que funciona des del 3 d'agost de 2006, permet la lectura d'alguns capítols de totes les novetats que van apareixent, amb l'objectiu que els lectors puguin llegir uns fragments del llibre abans de comprar-lo, de la mateixa manera que els compradors fullegen els llibres a les llibreries. Si l'usuari vol comprar el llibre se li facilita el vincle a 24 llibreries en línia (entre les quals Amazon.com, Barnes & Noble, Borders i Books-a-million) on el pot comprar directament des de la pàgina de Browse Inside.

L'editorial ha començat (11/2/2008) a oferir gratuïtament llibres sencers digitalitzats. Aquestes edicions electròniques no es poden descarregar a l'ordinador ni a través de dispositius digitals portàtils (com per exemple el Kindle d'Amazon), ni tampoc es poden imprimir. Només se'n permet la lectura des de la pàgina de HarperCollins durant un mes, per a cada títol. En aquests moments es poden llegir 5 llibres sencers digitalitzats: La bruixa de Portobello de Paulo Coelho, un llibre sobre l'equip de beisbol New York Giants, una guia per al votant sobre els candidats a les properes eleccions a la presidència dels Estats Units, un llibre de cuina i Warriors into the Wild, el primer volum d'una nova col·lecció per a infants d'Erin Hunter. L'objectiu d'aquesta política és incentivar les vendes, i tot i que dubten que la gent llegeixi el llibre sencer en línia, monitoritzaran si aquestes edicions ajuden realment, o no, a incrementar les vendes. Segons Jane Friedman, presidenta de HarperCollins Publishers Worldwide "Molt aviat sabrem si es detecta algun tipus de cannibalització".

HarperCollins també anuncia la posada en marxa del programa "Sneak Peek", que ofererirà gratuïtament l'accés en línia al 20% del contingut d'una selecció de 100 títols, dues setmanes abans de la seva publicació com a novetats en tapa dura.

Finalment, l'editorial anuncia la publicació digital d'accés lliure a les obres de Paulo Coelho, que aniran sortint una cada mes i durant la resta de 2008. Per a més informació sobre l'accés lliure a la web dels llibres de Coelho us remetem a aquest post de Beat, i per a altres accions promocionals de HarperCollins amb publicacions digitals a aquest altre.

Publicat el

IBS, proveïdor de solucions de gestió empresarial, anuncia la signatura d'un acord amb la companyia editorial Pearson


IBS, proveïdor de solucions de gestió empresarial, ha anunciat la signatura d'un acord amb Pearson, companyia editorial líder a nivell internacional, pel qual implementarà la seva solució per a la indústria editorial, IBS Bookmaster, en quatre països europeus, entre els quals es troba Espanya. El contracte inclou el subministrament de programari, serveis i maquinari per un valor total de 4,5 milions d'euros.
Amb aquest acord, Pearson, una de les editorials més grans del món, reafirma la seva confiança en IBS, companyia amb la qual porta treballant des que el 1991 implementés IBS Bookmaster a la seva delegació d'Austràlia. Actualment, el programari d'IBS gestiona les operacions de distribució de llibres i edició de Pearson a Austràlia, Nova Zelanda, Hong Kong, Singapur, Malàisia, Índia i Sud-Àfrica i està previst aquest operatiu a Corea i Taiwan el 2008 i al Japó el 2009.
La positiva experiència de Pearson amb IBS ha portat la companyia a confiar en la seva solució per a la gestió de les operacions de l'editorial a Europa, més concretament a Espanya, Benelux i Polònia. En total en aquests països, 260 usuaris utilizaran IBS Bookmaster per a la gestió del procés editorial i de producció de llibres, la gestió de la distribució i l'emmagatzemament, comerç electrònic, business intelligence, royalties i drets d'autor.
Pearson és la companyia internacional líder en l'edició de llibres educatius, de negocis i genèrics que compta amb algunes de les marques més valorades i reconegudes del món, com Financial Times (del qual, però, es va vendre la seva part al febrer d'aquest any, com esmentem en aquest post de Beat), Penguin i Prentice Hall. Pearson cotitza en la borsa de Londres i de Nova York, compta amb 29.000 professionales repartits en 60 països i el 2006 assolí una facturació de 4.423 milions de lliures.
El grup IBS (OMX Nordic Exchange STO: IBS) és el proveïdor líder mundial de programari empresarial per a les àrees de Finances, Cadena de Subministrament, Manufactura i Business Intelligence. La companyia presenta al mercat una oferta integrada de programari, serveis, maquinari, “outsourcing” i finançament.
Les solucions d'IBS, dirigides a grans i mitjanes empreses, estan especialitzades en els mercats verticales en els segments distribució farmacèutica, distribució de material elèctric i per al sector editorial i distribuidores de llibres. El Grup IBS té 2.000 professionals i presència en 40 països. A Beat ens hem fet ressó en anteriors posts de la implantació d'IBS a Texto Editores i a Gill and Macmillan.

Font: IBS (21/12/2007)
Publicat el

El món de la informació vers el 2015 (Epic 2015)


Us presentem un vídeo de ciència ficció que mostra com pot haver canviat el món de la informació cap a l'any 2015. Les imatges comencen l'any 1989, amb l'invent del World Wide Web, a les quals segueixen alguns fotogrames amb les principals fites esdevingudes a la xarxa fins ara, per passar tot seguit a aventurar què passarà cap a l'any 2015: el quart poder gairebé ha desaparegut i els ciutadans seran els principals proveïdors d'informació, si bé, com comença el vídeo: són els millors temps, són els pitjors temps.
El vídeo va ser realitzat fa pocs anys per un suposat Museum of Media History, està subtitulat al castellà per la facultat d'arts audiovisuals de la UNAB i continua tenint el seu interés.
Podeu trobar més dades a UNAB, on, a més, trobareu un enllaç i podreu veure aquest vídeo en un format amb més definició.
Publicat el

L’exposició "El món i un llibre: de l’escriptor al lector", a la xarxa


La Institució de les Lletres Catalanes acaba de penjar a Internet l'exposició "El món i un llibre: de l’escriptor al lector".
Aquesta exposició és una adaptació de la que la Institució va presentar al Palau Moja de Barcelona del 19 d'abril al 23 de juny del 2007, i forma part del projecte de la Institució de digitalitzar les exposicions pròpies o que realitza en col·laboració. Aquesta exposició virtual conté tot un seguit de material textual i videogràfic sobre el món del llibre: "Si darrere d'una obra literària hi pot haver un home sol, l'autor, darrere l'objecte llibre hi ha diversos professionals que fan de l'establiment del text i de la seva materialització una construcció col·lectiva".
"El món i un llibre" proposa un doble recorregut a través del qual el visitant pot conèixer el procés que du l’obra concebuda per l’autor fins al llibre que el lector té a les mans. També se’l convida a preguntar-se sobre el camí invers, què porta el lector a elegir, entre tots els que se li ofereixen, els llibres que llegirà.
L’exposició, instal·lada inicialment al Palau Moja de Barcelona, tanca la trilogia que es va iniciar amb «Qui és qui a les lletres catalanes: els escriptors vistos pels fotògrafs» (2005), que posava de relleu la figura de l’autor, i que va continuar amb «Llegim» (2006), protagonitzada pel lector.
Publicat el

El futur dels llibres segons la revista Newgeek

NGM3

La revista digital Newgeek acaba de publicar (febrer del 2008) el seu tercer número, el qual el dedica íntegrament als llibres i a llur evolució tecnològica ("El futuro de los libros"). Segons la revista: "s'està produint una revolució silenciosa al si del mercat editorial, una revolució que està a punt d'esclatar, fent trontollar els fonaments de tota una indústria. Una indústria que, d'altra banda, es mostra reàcia a evolucionar per por del canvi. Internet es perfila com a la nova via de promoció en aquest mercat, i la tinta electrònica, com a tecnologia base per abandonar el món analògic a favor d'un sistema més versàtil, rendible i ecològic." En aquest número especial dedicat al futur dels llibres, s'analitzen els canvis que està patint la indústria editorial en el nou escenari tecnològic.

Newgeek és una revista que es dedica a l'estudi dels canvis en l'entorn digital. Creada el desembre del 2006, el primer número consistí en una petita revista encapsulada en flaix, amb un format dissenyat per a la seva integració en altres blogs. A aquesta la va seguir un especial pel trentè aniversari d'Apple, dissenyat amb la interfície de l'iPhone per mostrar el seu funcionament. El tercer número, dedicat íntegrament al món dels llibres, té un format propi de revista, creat per a la seva lliure descàrrega en PDF gratuït, amb l'opció paral·lela de llegir i compartir els articles a la xarxa des de blogs com soybits.

Descarregar la revista El futuro de los libros
Publicat el

El Govern escocès reduirà les seves publicacions impreses

Web de RR Donnelley

El Govern escocès publicarà les seves publicacions mitjançant sistemes d'impressió sota comanda i altres solucions en línia, amb la finalitat d'estalviar diners. Cada any les institucions escoceses publiquen unes 1.300 publicacions, a través d'un contracte amb l'editorial RR Donnelley per valor de 10 milions de lliures. Es preveu que aquesta mesura, que es començarà a aplicar a partir de l'abril del 2008, representarà un estalvi de 2 milions de lliures.

Les publicacions del Govern que tinguin un interès públic general, però, seran distribuïdes mitjançant còpia paper segons la forma habitual i estaran disponibles lliures de càrrec per a ser baixades des de la web governamental. El Govern, que revisarà i analitzarà les repercussions d'aquesta mesura durant els dos propers anys, espera aconseguir no només estalvis econòmics, sinó també reduir l'impacte medioambiental de manera significativa.


Font: PublicTechnology.net (29/01/2008)
Publicat el

Simon & Schuster crea una nova direcció per a projectes digitals

L'editorial americana Simon & Schuster ha creat un nou càrrec dins de l'empresa que reflecteix la importància que està adquirint l'edició digital: es tracta del Director Digital per al qual ha nomenat Elinor Hirschhorn, que s'encarregarà de supervisar els projectes digitals de l'editorial a partir del proper 11 de febrer. Segons declaracions de Carolyn Reidy, membre del consell d'administració de Simon & Schuster "les iniciatives digitals són una prioritat per a Simon&Schuster i estem decidits a treure el màxim profit de les oportunitats de l'era digital, i trobar, interactuar i proporcionar continguts de manera instantània durant les 24 hores del dia als lectors d'arreu del món."

Font: Publishers Weekly (4/2/2008)
Publicat el

iriver presenta un nou prototip de lector digital



L'empresa iriver va presentar un prototip de lector digital durant la fira de productes electròniccs Consumer Electronics Show, que es va celebrar a Las Vegas el passat mes de gener. El dispositiu té les característiques d'un lector de llibres electrònics, amb reconeixement de l'escriptura manuscrita i pantalla en colors. De moment no existeix gaire més informació sobre aquest producte.
iriver, subsidiària de ReignCom , està especialitzada en els reproductors digitals de música. ReignCom va ser fundada el 1999 a Corea del Sud per 7 directius de Samsung, i fabrica reproductors digitals de música i de CD, dispositius portàtils de jocs, diccionaris electrònics i altres dispositius.
Publicat el

Seadragon i Photosynth


Us presentem dos projectes innovadors de Microsoft Labs relatius al tractament de les imatges: Seadragon i Photosynth.

Photosynth és un programari en fase de preestrena des de finals del 2006 que és desenvolupat per Microsoft Live Labs i la Universitat de Washington i que s'encarrega d'analitzar fotografies digitals per tal de crear models en tres dimensions. En realitat, el programa és una combinació de dos elements: un plug-in browser ActiveX i un servei hostatjat en un servidor que presenta moltes fotografies diferents en una visió agregada, en forma tridimensional.

Photosynth analitza múltiples fotografies fetes en una mateixa àrea, les processa i crea punts comuns entre elles que serveixen per a generar el model en tres dimensions. Totes les fotos que comparteixen algun punt es linquen en una web que permet la navegació a través d’elles, veure el model des de diversos angles, fer zooms, veure fotos similars, etc.

Actualment, els usuaris poden veure models construïts per Microsoft o la BBC, però no poden crear els seus propis models. Des del novembre del 2006 hi ha una versió lliure disponible a través de Microsoft.

Seadragon (empresa adquirida per Microsoft el 2006) és un projecte en incubació, mitjançant el qual i gràcies a una sèrie d’algoritmes es permeten fer zooms i carregar en pantalla imatges d'alta resolució molt ràpidament perquè resulta que tot està basat en calcular només els pícsels visibles.

Seadragon i Photosynth, evidentment, també seran aplicables en textos digitalitzats com a imatge amb altes resolucions, la qual cosa permetrà que es puguin fer zooms a voluntat sense perdre qualitat i amb una gran rapidesa de navegació; a més, segons els programadors, ja no caldran més pop-ups per a fer una ampliació de certes àrees de les pàgines web. Un altre dels avantatges de la tecnologia, és que és apta tant per a grans pantalles com per a dispositius mòbils petits, ja que la informació que es transmet s'adapta automàticament al mitjà.



Us hem adjuntat dos vídeos de demostració sobre la teconologia Seadragon i Photosynth (el primer, sobre la presentació al TED, Technology, Entertainment, Design; i el segon, realitzat per la revista Wired) i on es pot observar la visualització perfecta de tots els detalls i on apareixen fotografies, mapes, diaris, llibres... zooms sobre els detalls, imatges 3D, etc.
Publicat el

L'intercanvi de música digital serà legal a Itàlia



El parlament italià ha aprovat una nova llei de copyright que permet l'intercanvi de música en formats digitals comprimits (MP3, WMA, OGG), sempre i quan es faci amb objectius educatius i científics, i no comercials. Les botigues en línia de música ja ofereixen arxius musicals en format comprimit i per tant seria legal compartir-los en territori italià de manera gratuïta i sense ànim de lucre.

Font: La Reppublica (30/1/2008) via The Inquirer (3/2/2008)
Publicat el

Telecinco estrena una nova web, amb la qual pretén portar la televisió a Internet


Telecinco va presentar (29/01/2008) la seva nova web, que, segons Paolo Vasile, conseller delegat de Telecinco, "és la primera web de Telecinco creada com una activitat editorial i empresarial, on l'internauta, com l'espectador a la televisió, és en el centre de l'activitat; l'usuari és amo d'aquesta pàgina, en la qual pot gaudir de tots els recursos sense oblidar que això és una televisió."

En la nova web destaca el canal de vídeos "Mitele", on els usuaris poden accedir als millors moments de la programació de la cadena, avenços de les seves sèries preferides, preses falses, continguts extres inèdits i reportatges de producció pròpia que amplien les emissions a la petita pantalla. La secció inclou el servei 'Yo cámara', a través del qual els usuaris poden crear els seus propis vídeos, participar en concurs des de les seves pròpies càmeres web gràcies a un senzill programa. Posteriorment, les creacions han de passar el filtre dels moderadors de la cadena, per ser 'penjades' finalment en la web.

"La tele de" és un racó on cada usuari pot gestionar els continguts de Telecinco segons les seves preferències. En la secció "Gente 5", es fomenta la participació a través de blocs que potencia la comunitat entorn de cada programa. Amb l'objectiu d'interactuar amb el públic, les estrelles de la cadena reflectiran a les bitàcoles les seves vivències i opinions personals.
Publicat el

Nationalia, un nou diari digital dedicat a les nacions sense estat




S'ha presentat (2/2/2008) Nationalia, un nou diari digital editat en català i en anglès, promogut i realitzat des del Ciemen. Nationalia tracta sobre les naciones sense estat i les llengües d'abast limitat d'Europa i del món. Recull notícies sobre llengua, política i cultura, i ofereix recursos complementaris com ara documentació, publicacions i enllaços, per ampliar la informació de les notícies.


Font: Vilaweb (02/2/2008)
Publicat el

Linguamundi: un nou diccionari en línia de les llengües del món



S'ha publicat (1/2/2008) Linguamundi, un diccionari en línia de les llengües del món, que recopila dades de llengües i dialectes, com ara la classificació lingüística, el nombre de parlants, el països on es parla, i altres informacions complementàries. En aquests moments recull 43.910 entrades, per a 6.613 llengües i 10.306 dialectes. Les llengües es poden cercar per països, família lingüística, nom de la llengua, i també es poden ordenar pel nombre de parlants. La denominació de les llengües apareix amb el seu terme corresponent en català, ja sigui aquest un terme consolidat o una proposta de denominació per part de Linguamundi. A la pàgina de presentació (en anglès i català) s'invita als usuaris a participar en la millora del projecte amb l'aportació de dades, suggeriments i esmenes.

Font: Racó Català (1/2/2008)
Publicat el

Amazon compra Audible



Amazon.com, Inc. ha anunciat (31/1/2008) la compra de les accions d'Audible Inc., per un valor de 300 milions de dòlars. L'empresa Audible, fundada el 1997, disposa de llocs web als Estats Units, el Regne Unit (Audible.co.uk), Alemanya (Audible Deutschland) i França (a través de la seva aliança amb France Loisirs, del grup Bertlesmann), i ofereix més de 80.000 productes (unes 200.000 hores d'arxius sonors), que inclouen més de 40.000 àudio llibres d'autors contemporanis com ara Stephen King, Paulo Coelho, Ken Follet o Patricia Cornwell, i clàssics com Jane Austen, William Faulkner o Pearl S. Buck, continguts de diaris i revistes (per exemple The New York Times, Forbes, Scientific America, The New Yorker), programes de ràdio i televisió, comèdies i eròtica. Aquests continguts es poden descarregar des de la pàgina web, i reproduir a l'ordinador o bé gravar en CD o en MP3, PDA o telèfons mòbils, o al propi Kindle d'Amazon. Per descarregar documents àudio i àudio llibres, els usuaris de Amazon.com els han de baixar primer al seu PC per traspassar-los al Kindle mitjançant un cable USB. Existeixen diverses modalitats de subscripció anual, i en aquests moments ofereixen una promoció de prova durant 3 mesos per una quota de 7,49 $ que permet la descàrrega d'un àudio llibre al mes.



Amb aquesta adquisició Amazon.com amplia la seva oferta per fer front a la competència de la botiga iTunes d'Apple. El juliol de 2006 Audible va anunciar que estendria el seu acord amb iTunes fins el 2010. Mitjançant aquest acord els usuaris d'Apple poden descarregar continguts des d'Audible.com i sentir-los a través de iTunes o en els sus iPods. Tot i que el portaveu d'Amazon ha declarat que Apple és un canal important per a Audible.com, i que pensen continuar aquesta relació, no deixa de ser un cop fort per a Apple. El passat mes d'agost Amazon va obrir la botiga Amazon MP3, que permet descàrregues lliures de DRM (Digital Rights Management), amb un increment considerable de continguts gràcies als acords amb Warner Music Group (finals de desembre 2007) i Sony BMG Music Entertainment (principis de gener 2008).

L'ampliació de l'oferta d'àudio llibres pot reforçar, en efecte, la competitivitat del lector digital Kindle d'Amazon.

Font: PC Magazine (31/1/2008)

Publicat el

Pearson ven la seva part del Finantial Times Deutschland a Gruner + Jahr



El grup editorial i de comunicació Gruner + Jahr (del grup Berlesmann) ha comprat el 50% del diari Finantial Times Deutschland al grup editorial educatiu i de comunicació Pearson, fins ara l’altre accionista de la versió alemanya. Segons la consellera delegada de la divisió del Finantial Times, Rona Fairhaid, del grup Pearson, l’edició alemanya del rotatiu ja no s’adapta a la seva estratègia d’expansió global ni als seus negocis digitals d’informació econòmica. El Financial Times Deutschland va sortir al mercat el 2000 i actualment té una tirada de 105.000 exemplars.

Font: El Mundo.es (30/1/2008)
Publicat el

Harlequin i Sony llancen una edició especial del Sony Reader per Sant Valentí



L'editorial de novel·les romàntiques i eròtiques Harlequin i Sony han llençat al mercat una edició especial del lector digital de llibres electrònics Sony Reader per al dia de Sant Valentí, 14 de febrer. El dispositiu, de color rosa, inclou 14 novel·les romàntiques (no disponibles en edició impresa) i es ven al preu de 320 $.
Publicat el

Els llibres són els articles més comprats per internet, segons l'enquesta Nielsen

Segons la darrera enquesta global de Nielsen sobre els hàbits de compra per internet, més del 85% del usuaris d'internet han fet alguna compra en línia, i més de la meitat dels usuaris havien fet, com a mínim, una compra per internet en el darrer mes. L'última enquesta global es va fer el 2005 i aleshores, el 10% de la població mundial (627 milions) havien comprat per internet. En només 2 anys aquest nombre s'ha incrementat el 40% (875 milions). El percentatge més alt de compradors en línia es localitzen a Corea del Sud, on el 99% d'usuaris ha utilitzat internet per fer compres, seguit del Regne Unit, Alemanya i Japó amb el 97%, i en vuitè lloc, els Estats Units amb el 94%.

Dels resultats de l'enquesta es desprenen dades interessats que afecten l'àmbit editorial. Val la pena destacar que els llibres són els articles més comprats a través d'internet (41% de les compres en els darrers 3 mesos), seguit de la roba/sabates i accessoris(36%), vídeos/DVDs i jocs (24%), les reserves d'avió (24%) i els aparells electrònics (23%) i que el nombre de consumidors que compren llibres a través d'internet ha augmentat el 7% en els darrers dos anys. Un elevat nombre de compradors de llibres per internet es localitzen a països com ara la Xina, Brasil, Vietnam i Egipte, i especialment aquests dos darrers es perfilen com a mercats amb un gran potencial de creixement de compradors de llibres per internet.

L'enquesta de Nielsen té com a objectiu copsar les tendències dels hàbits i intencions de consum en línia arreu del món. Aquesta darrera enquesta es fa efectuar entre els mesos d'octubre i novembre de 2007, a 26.312 usuaris d'internet majors de 15 anys, residents a 48 països d'Europa, Àsia (àrea del Pacífic), Amèrica del Nord i el Pròxim Orient.