Publicat el

Tendències Web 2.0 en el sector editorial


La revista cultural DosDoce va presentar el passat 4 d'octubre l'estudi Tendencias Web 2.0 en el sector editorial: Uso de las nuevas tecnologías en el fomento de la lectura y la promoción del libro. A continuació us mostrem un breu resum de l'estudi centrat en una selecció d'editorials de l'estat espanyol. Aquest estudi es pot descarregar complet en l'enllaç electrònic suara esmentat.
En aquesta segona edició, l'estudi constata que les editorials comencen a ser més sensibles envers l'ús de les noves tecnologies de cara a promocionar els seus llibres: mentre que l'any 2005 tan sols el 12% dels llocs web de les editorials establia una comunicació directa amb els seus lectors, el nou estudi assenyala que el 44% de les 50 editorials analitzades ha creat, en els dos últims anys, algun tipus de canal de comunicació participativa (blocs, xarxa social, trobades virtuals, etc.). Fa dos anys, el 39% de les editorials analitzades comptava amb una Sala de Premsa virtual, el nou estudi indica que el 76% dels llocs web de les editorials té aquesta secció per facilitar la tasca informativa dels mitjans. El 2005, tan sols el 25% de les editorials publicava en les seves webs les ressenyes obtingudes en els mitjans de comunicació, mentre que el 2007 s'eleva al 46%.
L'estudi també constata que els lectors cada vegada participen més en la WEB 2.0: les xarxes socials que esmenten més vegades el nom d'editorials de l'estat espanyol són, per aquest ordre, Del.ici.ous, Culturízame.net, Flickr i Menéame.
Altres dades de l'estudi són: el 30% de les editorials analitzades publica a les seves pàgines web algun capítol a fi de fomentar la seva lectura; el 26% de les editorials enllaça els llocs web dels seus autors; el 22% de les editorials analitzades enllaça blocs literaris o mitjans digitals especialitzats en cultura; només el 32% de les editorials enllaça a les llibreries; el 20% de les editorials analitzades promociona els seus llibres publicant vídeos en YouTube, Dalealplay.com, Jumpcut, etc.