Publicat el

Exemples d'Edició 2.0: redacció, edició i producció col·laborativa

La tecnologia està transformant el món de les publicacions. En aquest article, Peter Brantley ens explica l'estat de la qüestió de diferents experiments que estan tenint lloc en aquests moments en el que es coneix com a Publishing 2.0: redacció, edició i producció col·laborativa. Heus ací uns quants exemples:

1. La biblioteca oberta planetària Open Library invita a participar a la comunitat d'usuaris amb l'objectiu de crear una gran biblioteca de llibres d'arreu del món digitalitzats i de lliure accés. Aquests són els principis que marquen el projecte i que es poden trobar a la pàgina demo de la Open Library. L'objectiu és seguir el model de la viquipèdia, és a dir que qualsevol hi tingui accés i que es pugui modificar en diferents formats. Inclourà inventaris de totes les biblioteques, editorials i usuaris d'internet que vulguin fer-hi donacions; enllaços a llocs web on el llibre podrà ser comprat, deixat en préstec o baixat de la xarxa; ressenyes i referències, discussions i comentaris sobre el llibre en qüestió. La gent crearà i tindrà cura del catàleg, contribuirà en el contingut, participarà de la seva governança i tindrà accés lliure a les seves dades

2. Aquesta tardor, la xarxa social MySpace planeja llençar al mercat una nova eina d'escriptura per "crear i compartir" en associació amb Harper Collins (per cert, un incís, el grup Harper Collins ja ha digitalitzat els 20.000 títols del seu fons!). Els adolescents i els nens de secundària podran escriure prosa i compartir-la amb els seus amics a la comunitat MySpace, que votarà quin és el millor escrit.

3. Heel Press, que amb el lema "Be Creative, Be Happy", s'autodefineix com una comunitat creativa i encoratja la formació de comunitats creatives d'escriptors.

4. Distributed Proofreaders és un projete que facilita la conversió d'obres de domini públic en edicions digitals que es poden cercar i baixar d'internet.

5. Les eines i i aplicacions que proporciona Facebook permeten la formació de comunitats autocreades al voltant d'un propòsit comú. Pel que sembla ja s'està convertint en una plataforma de col·laboració escolar i educativa.

6. Una empresa incipient anomenada Hol Arts, treballa en la creació d'un lloc web de recursos que incentiva la participació per publicar llibres sobre art. Així es com descriu Hol Arts els seus objectius: "A Hol tu tries els llibres que publicarem i organitzes els teus equips per editar-los. El teu equip es centra en l'edició, el disseny i la publicitat, mentre que Hol s'encarrega de la producció, la distribució, el màrqueting i les operacions generals."

Font: article de Peter Brantley, a O'Reilly Radar (19/07/2007)